Konklusion
8.5 Score Den nye Volvo V60 hiver den hidtil højeste score hjem for sine delvist selvkørende egenskaber. Men hvis antallet af avancerede selvkørende funktioner været en del af pointgivningen, havde det dog kostet V60’eren, at den fx. ikke kan justere hastigheden selv.
VIDEO: Volvo V60 er kåret som Årets Firmabil. Men er dens selvkørende egenskaber titlen værdig? Ja, viser Uden Hænders test.
Hvad har vi her?
Volvos nye volumenmodel, V60. En direkte konkurrent til Audi A4, Mercedes C-klasse og de andre “få rå” i den mere eksklusive ende af firmabilssegmentet. Beskatningsgrundlaget starter på ca. 375.000 kroner for Momentum-udgaven, MEN… Momentum har hverken den delvist selvkørende Pilot Assist eller adaptiv fartpilot som standardudstyr. Det findes der heldigvis råd for.
Det ligner årets firmabil 2019?
Og det er lige, hvad det er! En jury bestående af syv rutinerede firmabillister fra Business Danmark, to journalister fra Jyllands-Poster og en fysioterapeut tildelte Volvo V60 den fornemme titel ved kåringen i november 2018.
Du skal bare lige vide… Volvo-importøren stillede bilen her til rådighed i en uge med fuld tank, så jeg kunne anmelde den for jer. Det er selvfølgelig pænt af Volvo, men det er også almindelig praksis i motorjournalistik, og gestussen har ikke haft nævneværdig indflydelse på min dømmekraft.
Hvorfor tester Uden Hænder sådan én?
Fordi Volvo ved præsentationen af bilen tidligere i år skrev, at Pilot Assist – det hedder det system, der drejer på rattet i en Volvo – havde fået lidt flere kræfter til at dreje i kurver. Siden da har jeg været spændt på, om det kunne mærkes. For den Volvo S90, jeg testede i januar 2018, gjorde en overraskende god figur på Uden Hænders testrute.
Er V60 så bedre end S90’eren?
Ja! Det er ikke nogen revolution, for der er ikke kommet nye features til som fx. automatisk vognbaneskifte eller tilpasning af hastigheden. Men Volvo har finpudset de grundlæggende funktioner, der gør bilen delvist selvkørende. Det var tydeligt på landevejen mellem Odense og Faaborg. Her er der fire sving, som ingen bil i Uden Hænders test hidtil er kommet igennem uden en hjælpende hånd på rattet. Indtil nu. For som den første bil kom V60’eren igennem to af de fire sving! Det siger både lidt om, at Volvos selvsikkerhed på området er vokset. Og om, at bilerne helt generelt går roligt, men sikkert, i retning af at blive reelt selvkørende.
Læs også: Volvo har sensor på plads til niveau 4-bil i 2021
Hvad med på motorvejen?
Her er der også blivet finpudset. Hvor S90’eren havde det med at lave små, rykkende bevægelser på rattet på motorvejen, kører V60’eren bare helt glidende. Det er en fornøjelse. Styreassistenten er tilmed så markant, at man kan sætte venstre albue på armlænet og lade klør fem hvile på rattet, uden at bilen begynder at søge mod venstre. På den måde opnår man som chauffør, at bilen bliver ved med at køre selv, uden at man skal give sig til kende over for bilen med små nyk på rattet hvert 13. sekund.
Er alt så godt?
Nej heldigvis, for så ville jeg jo ikke have mere at lave. Her kommer et eksempel. Volvos Pilot Assist fungerer helt ned til stilstand. Det er godt, for så kan den også bruges i køkørsel. Men når jeg kom kørende hen mod et lyskryds, oplevede jeg to gange, at bilen pludselig begyndte at søge ud i svingbanen til venstre, selvom jeg ikke havde gjort tegn til andet end at fortsætte ligeud.
Det er ikke exceptionelt i forhold til konkurrenterne, for jeg har endnu ikke oplevet biler, der overhovedet ikke har lavet mærkelige manøvrer, når man aktiverer det delvist selvkørende system i byen. Derfor indgår bykørsel heller ikke i karakteren, når Uden Hænder bedømmer testbiler.
Læs også: Forbrugere mister tillid til selvkørende biler
Når jeg netop nævner det i forbindelse med Volvo’en, er det fordi den har nogle ret markante bevægelser i rattet. Det er – som nævnt lige før – et plus på motorvejen, men det er skidt, når bilen gør noget forkert. For så skal der lægges mere vægt i rattet for at overmande bilen, end der fx. skal i en Audi A7 eller Mercedes C-klasse. Hvor det til gengæld ikke er muligt at slappe helt af i hånden på motorvejen. Her vil en form for hastighedsafhængig styreassistance være den optimale løsning.
Men hvad skal firmabilisterne gøre, når Pilot Assist ikke er standard i en Momentum?
De skal eftermontere udstyret! Ja, du læste rigtigt. Volvo har lavet en pakke til eftermontering med adaptiv fartpilot og Pilot Assist, som koster lige over 15.000 kroner. Eller, det vil sige – radar og kamera sidder også i forruden på en V60 med Momentum-udstyr. Det kræver bare en software-opdatering at få det til at fungere, og det forlanger Volvo altså så de der 15.000 kroner for at indlæse.
Nu tænker du måske “15.000 for en sølle software-opdatering?!?!??”. Det tænkte jeg i hvert fald. Men hvis du er firmabilist, kan du også tænke “skidt pyt”, for eftermonteret udstyr bliver firmabilister ikke beskattet af. Og vi kan nok lige så godt vænne os til, at mere og mere udstyr til biler vil blive solgt på den måde. Eller måske endda som noget, man skal betale løbende abonnement for at få adgang til.
Læs også: TEST: Nissan Leaf med Propilot – så selvkørende er den
Hvordan er den ellers?
Gennemført i orden! Nu er det Volvo, der kan lære Audi en ting eller to om lækre kabiner, og ikke omvendt, og udvendigt har Volvo i undertegnedes øjne skabt klassens kønneste design. V60’erens køreegenskaber tilfredsstiller nok ikke entusiaster på samme måde som de baghjulstrukne konkurrenter fra BMW og Mercedes, men selv på 19”-hjul er den forholdsvist komfortabel. Og i modsætning til forgængeren er pladsen i kabinen nu på højde med det, man forventer af en 476 cm lang stationcar.
Tekniske data – Volvo V60 D4 Inscription
- Pris: 583.450 kroner (testbil inkl. udstyr: 777.594 kroner).
- Længde/bredde/højde (cm): 476/185/143
- Motor: 2,0 R4 turbodiesel
- Ydelse: 190 HK og 400 Nm
- Brændstofforbrug (NEDC): 21,7 km/l
- 0-100 km/t: 7,9 sekunder
- Topfart: 220 km/t
- Vægt (køreklar): 1.739 kg
- Må trække (med/uden bremser): 2000 / 750 kr
- Selvkørende udstyr: Adaptiv fartpilot og Pilot Assist (ekstraudstyr til Momentum)