Konklusion
8.4 Score Upræcise kortdata koster på ufejlbarligheden, men C-klasse årgang 2019 hiver alligevel det højeste gennemsnit hjem blandt de delvist selvkørende biler, som Udenhænder.dk til dato har testet.
VIDEO: Danmarks mest populære firmabil fås med et uovertruffent selvkørende system. Prisen er – næsten – det eneste problem.
Hvad har vi her?
En af de hotteste firmabiler lige nu. Den faceliftede C-klasse lokker med automatgear, 190 dieselheste og et fornuftigt udstyrsniveau til et beskatningsgrundlag lige under den magiske grænse på 400.000 kroner.
Men der står jo C400 bagpå testbilen?
Ja, importøren havde ikke C220d med førerassistentpakke, som jeg kunne låne til test. Derfor er bilen på billederne en lidt anden bil end den, der kommer til at blive stangvaren til firmabilister.
Hvorfor tester Uden Hænder sådan en?
Altså, egentlig ville jeg også helst have haft fingre i et eksemplar af den nye A-klasse end den dyrere C-klasse. For som noget enestående har Mercedes taget alle de avancerede assistentsystemer fra topmodellen S-klasse og gjort dem tilgængelige i mærkets mindste model, A-klassen.
Læs også: Forbudt skuffelse over ny Mercedes S-klasse
Sådan én havde den danske Mercedes-importør bare ikke fået hjem med førerassistentpakke. Heldigvis blev den samme førerassistentpakke også en mulighed til C-klasse, da den fik et facelift i sidste år. Og heldigvis havde Mercedes fået sådan en hjem. Bare ikke i volumenmodellen, der i stedet hedder 220d.
Mercedes skilter ikke med førerassistentpakken i listerne over ekstraudstyr, men alle de danske firmabiler er forberedt til systemet, og det kan bestilles. Man bør kraftigt overveje pakken i stedet for fx 19″ fælge eller AMG-skørtesæt, for det er det bedste delvist selvkørende system på markedet lige nu. Og så meget desto mere interessant er det, at sådan noget udstyr – der plejer at være forbeholdt dyrere biler – nu også kan købes til en lille bil som A-klassen.
Det bedste på markedet, siger du?
Ja. Både graden af selvkørende funktioner og måden, de fungerer på, er imponerende. En Tesla kan også skifte vognbane selv, men kun hvis man har fat i rattet samtidig. I en Mercedes med førerassistentpakke vipper man bare blinkerstilken, hvorefter bilen med en radar i hvert hjørne tjekker, om der er plads. Hvis der er det, trækker den ud og placerer sig lige i midten af sporet ved siden af. Uden hænder på rattet. Det fejlede ikke en eneste gang i løbet af testugen
Du skal bare lige vide… Mercedes stillede bilen på billederne til rådighed for mig en hel uge med en fuld tank. Eneste betingelse var, at jeg selv skulle hente og aflevere den i Vejle. Det var pænt af dem, men det har ikke spillet ind på min anmeldelse af bilen.
Hvordan fungerer det ellers bedre?
Tag for eksempel den funktion, der selv sætter hastigheden ned, når man kommer til en rundkørsel. Eller skal dreje ned ad en sidevej. Sådan noget kan en Audi med Tour-pakke i teorien også gøre. Men det sker alt for tit, at hastigheden selv i comfort-indstilling er alt for høj. Og der er mange situationer, hvor en Audi slet ikke tager hastigheden af. Det gør det svært at få noget ud af funktionen i praksis.
Se også: Tesla i modvind efter ny selvkørende funktion
En C-klasse er heller ikke 100 pct. skudsikker, men hastigheden kommer næsten altid ned i et tempo, som man kan være bekendt over for passagererne i bilen. Og så har den styr på langt de fleste kryds og rundkørsler.
Særligt når man har kørt den samme strækning nogle gange og ved, hvordan bilen reagerer, bliver det en virkelig brugbar funktion, og man ender med at køre bilen helt uden at røre hverken speeder eller bremse. I hvert fald så længe, at der hverken er krydsende trafik eller lyskryds. For den slags kan selv den mest selvkørende bil på markedet lige nu ikke højde for.
Man mærker også forskellen i niveau på veje, hvor afmærkningen er ringe, eller hvor der slet ikke er striber i højre side af vejen. Det gælder også igennem lyskryds. Her bliver styreassistenten, som er en del af førerassistentpakken, ofte ved med at hjælpe aktivt til hele vejen over krydset.
Er den så også bedre til at styre selv end en Volvo V60?
Ja, men det fungerer lidt anderledes. V60’eren styrer selv for hver en pris, og på motorvejen kan man bare lægge hånden på den ene side af rattet, så kører det derudaf. Mercedes’ styreassistent kræver lidt mere deltagelse, før den yder sit bedste.
Det betyder, at hvis man selv styrer en smule med, styrer den meget med. Under de forudsætninger kom C-klassen igennem de samme skarpe sving på testruten, som V60 var den første til at gøre i forrige test.
På motorvejen er den dog så fintfølende, at den drejer til siden, hvis man bare lægger lappen afslappet i den ene side af rattet. Men igen – hvis man styrer lidt med selv, bliver man belønnet med tydelig og præcis assistance i rattet. Og så fungerer det op til 210 km/t. I modsætning til Volvos 130 km/t.
Er der slet ikke noget negativt at berette?
Jo. Som selvkørende lider den her bil under to klare mangler. Det gælder et ordentligt kort at køre efter, og løbende opdateringer af kortet. For ligesom jeg har oplevet det i flere Audi’er og Mercedes E-klasse på min testrute, begynder en C-klasse at accelerere, før man er kommet ud af Nr. Lyndelse på Fyn. En lille by, der slutter med en skarp chikane i begge ender.
Se eksempel her: TEST: Audi A7 55 TFSI – så selvkørende er den
Og så kom jeg igennem en rundkørsel og lokale hastighedsbegrænsninger på både motorvej og landevej, der ikke var kommet med på kortet fra selskabet Here, som bilen bruger til at tilpasse hastigheden efter. Det understreger, at hvis bilproducenterne virkelig vil det her med selvkørende biler, er de nødt til at gå over til at opdatere kort “over-the-air”. Ligesom Tesla gør det. Det kan ikke vente, til bilen kommer til service næste gang.
Desuden bemærkede jeg en væsentlig forskel på testbilen og den Mercedes E-klasse, jeg testede med en tidligere version af Mercedes’ førerassistent i 2017. Dengang kunne man ofte slippe rattet på motorvej i op mod 40 sekunder, før man fik en advarsels. Nu hedder det ca. 15 sekunder, selvom bilens evne til at placere sig i midten af sporet virker lige som overbevisende.
Læs også: TEST: Mercedes E-klasse kører fra konkurrenterne – af sig selv
Hvad så med prisen?
Ja, her er problemet. Og grunden til, at førerassistentpakken nok ikke bliver at finde i særligt mange eksemplarer af Mercedes C-klasse i Danmark, selvom den har stor værdi for dem, der kører meget. Prisen er 30.900 kroner under forudsætning af noget andet udstyr, som dog er standard på de A- og C-klasser, der bliver solgt som firmabiler.
Samtlige 30.900 kroner (35.000 til en A-klasse) går ind på beskatningsgrundlaget. Det er 25.000 kroner mere end en adaptiv fartpilot koster for sig selv. Hvilket nok er mere, end de fleste firmabilister er villige til at betale. Som for eksempel Jeppe i videoen herunder.
Længde/bredde/højde (cm): 470/181/146
Motor: 3,0 V6 turbobenzin
Ydelse: 333 HK og 480 Nm
Brændstofforbrug (WLTP): 11,4 km/l
0-100 km/t: 5,0 sekunder
Topfart: 250 km/t
Selvkørende udstyr: Førerassistentpakke til 30.900 kroner.
Hvordan er den ellers?
Svær at sige farvel til efter en uge på landevejen. V6-motoren i den testede C400 har selvfølgelig masser af kræfter, men som noget knap så selvfølgeligt har den også en herligt snerrende lyd af sekscylindret maskineri. Kabinen kan føles lidt intim, men pladsforholdene er ok, materialerne er fine, og bilen styrer forbavsende godt. Alt i alt er der ikke noget at sige til, at firmabilisterne elsker C-klasse.