Konklusion
5.5 Score Lidt slinger ved sammenfletninger på motorvejen og ringe evne til at se striberne på landevejen koster point i den samlede vurdering.
VIDEO: Nissan vil positionere sig som et mærke, der er gode til selvkørende biler. Der er lidt vej endnu, viser Uden Hænders danske test af Nissan Leaf.
Hvad har vi her?
Anden generation af verdens mest solgte elbil. Intet mindre.
Hvorfor tester Uden Hænder sådan én?
Fordi den i topmodellen Tekna som standard kommer med en funktion, der hedder Propilot. Det dækker over en kombination af adaptiv fartpilot og en styreassistent, og det gør Leaf selvkørende på niveau 2. I teorien, altså.
Propilot har i øvrigt også fundet vej til topmodellerne af den populære SUV Qashqai, men det er altså sjovere at køre elbil end af køre Qashqai.
Har Uden Hænder ikke allerede prøvet den nye Leaf?
Jo, tilbage i januar. Det var under den internationale præsentation på Tenerife. På de snoede motorveje dernede imponerede systemet ikke, men forholdene på vulkanøen kan ikke sammenlignes med en flad dansk motorvej. Så nu får den en chance mere.
Du skal bare lige vide… Jeg sagde “ja tak” til at få bilen stillet til rådighed i en uge med adgang til diverse ladestandere på Nissans regning, så jeg kunne teste dens delvist selvkørende egenskaber. Jeg forsøger at gå objektivt til sagen på trods af den fine gestus.
Propilot – det lyder avanceret?
Mjaaa… Det bliver det med tiden, for Nissan har store ambitioner for konceptet. Ledende skikkelser hos Nissan har flere gange fortalt mig, at Nissan gerne vil positionere sig som et førende mærke inden for selvkørende teknologi. Og at Propilot fra 2020 kommer til at dække over en funktion, der kan køre bilen selv fra motorvejstilkørsel til motorvejsafkørsel.
Naturligvis vil en ejer vænne sig til Propilot, og derfor ikke blive overrasket ved sammenfletninger m.v. Ann Strøby, kommunikationsansvarlig, Nissan Danmark
Indtil videre er Propilot dog ikke mere avanceret end de assistentsystemer, der sidder i mange andre nye biler. Nissan skriver selv i manualen, at det er tiltænkt kørsel på flersporede veje. Under 60 km/t virker det kun, hvis der er andre biler foran. Så indtil videre har Propilot sine begrænsninger.
Læs også: Nissan-boss: Vi kan køre selv på motorvejene i 2019
Vil det sige, at Propilot ikke hjælper med at styre på landevejen?
I store træk, ja. Nogle gange gør det, andre gange er der ingen hjælp at hente – også selvom linjerne på vejen er tydelige. Når styreassistenten er aktiv, er hjælpen for det meste fin, og bilen ligger sig pænt i midten sporet. Desværre bliver den nogle gange lidt famlende, når det går ligeud igen efter sving.
Hvad så på motorvejen?
Der går det bedre, uden at træerne på nogen måde vokser ind i himmelen. Det værste er, at den nogle gange begynder at slingre, når man passerer en sammenfletning. Ved vognbaneskift kan Propilot være lidt langsom til at finde striberne i det nye spor, og så har bilen en tendens til at placere sig lidt til venstre for midten af vejbanen. Uden at det bliver et problem i samme grad som i Kia Optima.
Slipper man rattet, går der ca. seks sekunder, før et rødt rat i displayet opfordrer dig til at tage fat igen. Det er ikke længe, men heldigvis kommer den visuelle advarsel lang tid før, at noget begynder at bippe af dig.
Læs også: “Om ti år behøver man ikke have sin egen bil i Danmark”
Er Propilot så overhovedet pengene værd?
Ja da, for det er trods alt en stor hjælp på motorvejen. Du skal bare ikke forvente en styreassistent, der kan bruges til noget på landevejen.
Hvordan er den ellers?
Jeg har det virkelig ambivalent med bilen. På den ene side er den underholdende med sine 150 hk, som er parate med det samme, man kysser pedalen med skosålen. Den er komfortabel, den er støjsvag, og pladsforholdene er lige så gode som i mange andre biler i Golf-klassen. Leaf gør det med andre ord fedt at køre elbil, og hvis man ser bort fra rækkevidden og et par billige løsninger hist og her, får man rigtig meget bil for pengene.
Rækkevidden er bare svært at se bort fra. I virkeligheden ligger den nærmere 200 km end 300 km på en efterårsdag med noget nær optimale forhold, men dog uden bykørsel. Det er fint til en bil nummer to. Men det er for lidt til en bil nummer et.
Tekniske data – Nissan Leaf
- Pris: 308.980 kroner (testbil inkl. udstyr: 320.380 kroner).
- Længde/bredde/højde (cm): 449/179/154
- Motor: El
- Ydelse: 150 HK og 320 Nm
- Rækkevidde (WLTP – blandet): 270 km
- 0-100 km/t: 7,9 sekunder
- Topfart: 144 km/t
- Vægt (køreklar): 1.600 kg
- Må trække: Ingenting
- Selvkørende udstyr: Propilot med adaptiv fartpilot og styreassistent (standard i Tekna)
Læs også: Selvkørende Toyota Prius krydser USA
Hvad siger Nissan?
Autopiloter, styreassistenter og lane keeping assist. Kært barn har mange navne, men Uden Hænder tester dem alle med det samme formål – at finde ud af, hvor selvkørende bilerne er blevet, og hvor meget man får ud af de autonome systemer i det daglige. Teknologien er jomfruelig, og der er ingen standarder for udstyret på tværs af bilmærkerne.
Derfor – og fordi det er et godt journalistisk grundprincip at give den tiltalte part mulighed for at komme til ordre – får de danske importører mulighed for at kommentere konklusionerne i testen. Ann Strøby, kommunikationsansvarlig for Nissan Danmark, skriver sådan her:
“Propilot er et assistentsystem til føreren med de fordele og begrænsninger, der medfølger. Og de er godt beskrevet i testen. Naturligvis vil en ejer vænne sig til Propilot, og derfor ikke blive overrasket ved sammenfletninger m.v.
Propilot er, som Uden Hænder ganske rigtig påpeger, et skridt på vejen mod selvkørende teknologi. Hos Nissan er det en del af vores overordnede vision ”Nissan Intelligent Mobilitet”, der handler om vores syn på fremtidens transport. Nissan Intelligent Mobiltet bygger på tre grundpiller:
Intelligent Driving, der handler om, hvordan vi kører bil. Det ultimative mål er at undgå ulykker under kørsel. Nissan arbejder målrettet på i første omgang at gøre fører-assistentsystemer og senere selvkørende teknologier mere tilgængelige og prismæssigt overkommelige.
Intelligent Power, hvor målet er nul forurening under kørsel. Og for Nissan er elbiler vejen frem mod dette mål.
Sidste grundpille er Intelligent Integration, hvor der arbejdes med brug af bilen til andet en blot transport fra A til B. Hos Nissan ønsker vi at forene ene-ejerskabet med integration via teknologien V2G (bil-til-elnet). Det betyder, at brugeren stiller sin bil til rådighed for el-nettet, når den ikke er i brug. De kan så bruge bilen som mobilt kraftværk, der kan hjælpe med at udjævne strømforsyningen til elnettet.
Hvorfor er denne vision så vigtig nu? Med byer, der oplever rekordhøj luftforurening, dræbende køkørsel, hurtigt voksende befolkninger og hastigt voksende efterspørgsel efter energi, er vi nødt til at tænke anderledes. Nissan Leaf og førerassistent-systemet Propilot mener vi, er første skridt i den rigtige retning.