INTERVIEW: For det nye taxaselskab Viggo er autonom kørsel en del af den langsigtede forretningsmodel. Det fortæller bestyrelsesformand Peter Bardenfleth-Hansen, der trækker på erfaringer fra Tesla.
Når de første elektriske taxaer fra Viggo kommer til syne i de københavnske gader i løbet af i år, er det ikke bare et angreb på den etablerede taxabranches præference for biler med forbrændingsmotor.
Det er også et angreb på hele den måde, vi tænker taxa på i dag. Hvor der nok kan være flere kunder i bilen på samme tid. Men hvor bilen kun kører én rute ad gangen. Og hvor der altid sidder en chauffør bag rattet.
Det fortæller Peter Bardenfleth-Hansen til Udenhænder.dk. Som investor har han selv været med til at gøre Viggo til en realitet, og som bestyrelsesformand kommer han til at blive en aktiv investor. Derudover er der særligt én god grund til at lytte efter, når han snakker om eldrift og autonomi. For i ti år har han været en del af Tesla, hvor han for nylig takkede af som chef for markedsudvikling i Europa, Mellemøsten og Afrika.
“Som disruptere kommer vi til at omfavne ny teknologi”
Peter Bardenfleth-Hansen, medstifter og bestyrelsesformand i Viggo
Men lad os først lige få én ting på det rene. Det bliver ikke ligefrem i morgen, at Viggo-biler kører rundt uden fører.
“Jeg tror ikke på, at den måde, vi ser transport i dag, allerede om nogle få år vil virke meget gammeldags. Men ligesom Tesla i sin tid var en disrupter på elbilmarkedet, vil vi se flere bølger af nye måder, man som forbruger antager køretøjer på. Og jeg tror, at de bølger vil komme hurtigere, end mange forestiller sig,” siger han.
Ser nyt marked
Okay. Så Viggo er en realitet i dag, og i løbet af 2019 forventer Peter Bardenfleth-Hansen, at Viggo vil have vundet ca. 90 taxalicenser i København og have 50 biler på vejene i Malmø. Fælles for dem alle er, at de skal være elektriske. I Danmark er planen er starte ud med en ejet flåde på omkring 25 Tesla Model 3, så Viggo selv kan være med til at sætte en standard for de øvrige vognmænd. For i lighed med traditionelle taxaselskaber skal Viggos flåde primært være ejet af en vognmænd. Men hvordan kommer så autonomi ind i forretningsmodellen?
Jo, når teknologien er klar, forestiller Peter Bardenfleth-Hansen sig, at kunderne vil få valget mellem en chauffør bag rattet eller ej.
– Går blandt andet efter firmakunder, der gerne vil føre grønne ambitioner ud i livet.
– Vil ruske op i den danske taxa-branche efter en Uber-lignende model, som dog lever op til den danske taxa-lovgivning.
– Lancerer 5. september i København og Malmø. Vil ind i Norge og andre danske byer i 2020.
– Har pt. 27 licenser i København, forventer 90 ultimo 2019. 2020-mål: 200-300 licenser i København.
– Stiftet af Peter Barthenfelth-Hansen, udviklingsfirmaet Nurt Agency og Philip Mourier, der er medejer af Semler-gruppen.
– Ifølge Peter Barthenfelth-Hansen er der ikke lagt op til et samarbejde med Semler-ejede Autonomous Mobility på nuværende tidspunkt.
“Der vil måske være nogle forbrugere, der ikke vil bryde sig om at køre 100 pct. autonomt, og jeg kunne godt forestille mig, at man i app’en kan vælge, om kørslen skal være med eller uden chauffør. Og så burde det alt andet lige være billigere uden chauffør,” siger han.
Airbnb for selvkørende biler
Derudover ser han for sig, at der i løbet af en årrække vil blive behov for nogen, der kan facilitere deling af biler. Tesla har ved flere lejligheder luftet muligheden for, at man som Tesla-ejer kan tjene penge på at lade andre bruge sin selvkørende Tesla, når ejeren ikke selv skal bruge den. Når altså Tesla’er bliver fuldt selvkørende.
Her mener Peter Bardenfleth-Hansen, at Viggo kan få en berettigelse som mellemled mellem ejere og brugere af de selvkørende biler. Lidt på samme måde, som Airbnb er det mellem boligejere og -lejere i dag.
“Ligesom når vi tilbyder vognmænd og chauffører en pakkeløsning, når de joiner Viggo i dag, vil vi kunne tage os af de økonomiske aspekter, som er en stor del af det her,” siger han og henviser til, at netop dén del af forretningen var det, som blev Ubers endeligt i Danmark.
Først i Sverige eller Norge
Her understreger Peter Bardenfleth-Hansen endnu engang, at vi er et godt stykke ude i fremtiden, før autonomi bliver noget, som Viggo kommer til at tjene penge på.
“Altså, teknologisk kunne det jo nok allerede lade sig gøre inden for 24 måneder. Men jeg tror, at før vi ser autonome taxa’er køre i smågaderne på Christianshavn, er vi minimum 5-10 år ude i fremtiden. For der skal noget lovgivning til,” siger han.
Lige netop lovgivning er årsagen til, at myndighederne endnu ikke har givet grønt lys til forsøg med selvkørende transport i Danmark. Ifølge Peter Bardenfleth-Hansen er der ingen planer om, at Viggo skal kaste sig ud i forsøg med selvkørende taxa’er i Danmark. Det er der ganske enkelt ikke økonomi til.
Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark
Efter lancering i København og Malmø er Norge på to do-listen for 2020. Her er de økonomiske barrierer for at få tilladelse til forsøg med selvkørende transport langt lavere end herhjemme. Men der er en endnu tungere årsag til, at Viggo går efter det norske marked.
“Det er da klart – ikke mindst taget i betragtning, hvor stort et Tesla-marked, der er deroppe – at når software-opgraderingerne bliver tilrådegjort for blandt andet ejere af Tesla-biler med den nødvendige hardware, vil der være virkeligt store muligheder for den autonome del,” siger han.
Kan du forestille dig, at I kommer til at lave forsøg i Oslo?
“Måske. Det kunne man godt forestille sig. Men lige nu er vores fokus at komme igang og sørge for, at de kunder, der kommer til os, får en virkelig god oplevelse. Som udgangspunkt med kød og blod bag rattet. Men som disruptere kommer vi til at omfavne ny teknologi.”
Læs også: Nu ruller selvkørende busser i Oslo med dansk operatør
Vil give danskerne ridesharing
Før autonomi bliver en del af Viggo, kommer det nye taxaselskab til at sende en anden bølge igennem branchen, som af mange bliver set som en stor del af fremtidens transport. Ridesharing betyder, at flere kunder kan dele den samme hyrebil. Også selvom de ikke stiger ind og ud af bilen på samme tid.
Med moderne teknologi på plads til at planlægge ruterne optimalt er det en oplagt måde at nedbringe både de miljømæssige og økonomiske omkostninger ved individuel transport. I Danmark bliver det dog besværliggjort af et krav om, at der skal være et taxameter for den aktuelle tur i en taxa. Så hvis en bil kører flere ture på samme tid, skal taxameteret være segmenteret.
“Det er derfor, der ikke har været nogen, der har lavet en kommerciel version af det her i Danmark. Men vi mener, at vi har knækket koden,” siger Peter Bardenfleth-Hansen.
Nu er Viggo igang med at søge tilladelse til en løsning, hvor fire-fem passagerer i samme bil vil kunne følge med i prisen på deres individuelle tur.
Bliver det på et fysisk taxameter eller på passagerernes smartphone?
“Det er det, vi er ved at få på plads i form af myndighedernes godkendelse af, hvor snitfladen nøjagtigt går. Altså om det vil være nok at have det på sin smartphone. Men det mener vi, at vi er ved at få løst.
Peter Bardenfleth-Hansen forventer, at løsningen til ridesharing vil være på plads, inden 2019 rinder ud. På et mere personligt plan kommer han til at hellige sig bestyrelsesarbejdet fuldt ud efter sommeren i år.
Se også: VIDEO: Sådan kører de selvkørende busser i Gøteborg