Nogle fremsynede ingeniører har defineret seks niveauer af selvkørende biler, som branchen har taget til sig. Her er forklaringen
(Artiklen er opdateret 20. juni 2018 efter opdaterede retningslinjer fra SAE’s niveauer af selvkørende)
Selvkørende biler er stadig noget, der hører fremtidens veje til. I hvert fald, hvis vi snakker så selvkørende, at der hverken er rat eller pedaler i bilerne.
Men verden over er både bilfabrikanter, journalister og myndigheder begyndt at gradbøje begrebet selvkørende biler efter en formel, som SAE – Society of Automotive Engineers – har defineret.
Der er tale om seks niveauer af selvkørende, der går fra fortid (niveau 0) til science fiction (niveau 5). SAE’s originale definitioner fylder mere end 30 sider, men her kommer det vigtigste:
Niveau 0: Slet ikke selvkørende
Bilen kan overhovedet ikke køre selv.
Niveau 1: Hjælp til føreren
Bilen har et assistentsystem, som enten kan styre bilens bevægelser frem og tilbage eller til siderne. Det kan fx være en adaptiv fartpilot, som selv tilpasser afstanden til den bil, der kører foran. Det er førerens opgave at holde øje med, at systemet fungerer – og gribe ind om nødvendigt.
Bonusinfo: Mercedes var de første til at lave en adaptiv fartpilot, som fungerer ved hjælp af en radar. Det skete med den S-klasse, som blev introduceret i 1998.
Niveau 2: Delvist automatiseret kørsel
Bilen har assistentsystemer, som både kan styre bilens bevægelser frem og tilbage og til siderne. Det kan fx være kombinationen af en adaptiv fartpilot og et system, der kan holde bilen i midten af vejbanen. Nogle bilmærker kalder det steering assist, andre kalder det active lane assist. Selvom føreren så i princippet kan slippe rat og pedaler, er det stadig førerens opgave at holde øje med, at systemet fungerer. Og gribe ind, hvis det er nødvendigt.
Bonusinfo: Indtil videre er der ingen biler i kommerciel handel, som når over niveau 2. Men som Uden Hænders test af niveau 2-biler viser, er der stor forskel på, hvor meget de forskellige biler kan inden for niveauet. Og hvor stor en del af kørslen, som bilen reelt udfører på niveau 2.
Niveau 3: Automatiseret kørsel, MEN…
Her kommer revolutionen! For på niveau 3 skal føreren ikke længere overvåge bilen hele tiden, men kan i stedet sidde og læse en bog. Føreren skal dog stadig være klar til at overtage kørslen med et passende varsel, hvis bilen beder om det. Audi arbejder med et varsel på ti sekunder i deres nye A8, der står til at blive den første niveau 3-bil i kommerciel handel.
Bonusinfo: Niveau 3 er det mest omdiskuterede blandt de seks niveauer af selvkørende. Mange mener, at mennesker ikke er i stand til at håndtere det ansvar, det trods alt er at være parat til at overtage kørslen. Og så er der andre, bl.a. Teslas CEO Elon Musk, som argumenterer, at niveau 3 er så stort et skridt for bilers generelle sikkerhedsniveau, at teknologien skal gøres tilgængelig hurtigst muligt.
Niveau 4: I høj grad selvkørende
Nu begynder det for alvor at ligne noget. Bilen kan køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter. Det kan dog dække over alt fra lobbyen på Køge Universitetshospital til en hel by, så der er vidde rammer under niveau 4. Til forskel fra niveau 3 er der dog ingen forventning om, at føreren sidder klar til at tage over, hvis forholdene bliver for vanskelige. I så fald kan bilen selv køre ind til siden og standse på forsvarlig maner.
Bonusinfo: Flere fabrikanter, bl.a. Ford og Volvo, har tilkendegivet, at de vil springe direkte fra niveau 2 til niveau 4. Begrundelse? De vil ikke forlange af et menneske, at det både kan overlade kørslen til bilen, men samtidig skal sidde klar til at tage over. Volvo hævder at have biler på niveau 4 parat til salg i 2021.
Niveau 5: Fuldt selvkørende
Her er rat og pedaler er ikke længere nødvendige, for bilen kan køre selv under de samme betingelser, som et menneske vil kunne køre bilen. Altså også på grusveje, hvor afmærkningen af vejen er tvivlsom, eller i dårligt vejr, hvis bare vejen er kortlagt. Baseret på forskellige konceptbiler uden rat og pedaler er niveau 5 noget, der hører til på den anden side af år 2030.