Køretøjerne står for skud i en verden, hvor det meste går i retning af automatisering. Potentialet i selvkørende biler, busser og lastbiler er enormt, og det samme er barrierne for den udvikling, der skal til, før vi kan sætte os bag rattet, lukke øjnene og nå sikkert frem til destinationen.
Der er grunde til at være skeptisk over for udviklingen. For kan man stole på en bil, hvor man bogstaveligt talt lægger sit liv i hænderne på moderne teknologi, når man trykker på den rigtige knap? Fører myndighederne tilstrækkeligt opsyn, eller er ansvaret for den selvkørende teknologis ufejlbarlighed op til producenternes risikovillighed og budgetter? Og hvor nemt bliver det for hackere med tvivlsomme intentioner at blande sig i afviklingen af trafikken, hvis alle køretøjer er styret af computere?
Omvendt er der også mange grunde til at omfavne udviklingen. Intet peger i retning af, at der vil blive færre biler på vejene i nær fremtid, og den store trængsel gør det til en stadigt mere anstrengende affære at færdes i trafikken. Jo mere arbejde, man kan overlade til bilen selv, desto mere afstressende bliver det at køre bil – hvis man altså stoler på teknikken. Og tænk engang på alle de fordele, der kan være i, at man bag rattet kan lave alt muligt andet end at føre en bil, og så stadig komme sikkert frem.
Endelig er der det med sikkerheden. For lægger man de førnævnte bekymringer til side, peger meget på, at biler, som i en eller anden grad kan køre selv, er mere sikre end biler, der kræver et menneske for at aktivere bremserne. Færre kilometerlange køer på motorvejene, færre udgifter til behandling af tilskadekomne og frem for alt færre tabte liv. What’s not to like?
Uden Hænder dækker udviklingen. Dels gennem håndgribelige test af biler, der kan køre selv, og dels gennem artikler, der ser nærmere på, hvad udviklingen mod selvkørende køretøjer betyder for den måde, vi indretter samfundet på. Jeg håber, at du vil læse med.
Johannes Hartkopf-Mikkelsen
Journalist
Tlf.: 2216 2345
jhm@udenhaender.dk