I en ny rapport indekserer konsulentvirksomheden KPMG, hvor parate 20 forskellige lande er til at tage imod selvkørende biler. Holland ligger på førstepladsen, bl.a. efter en stor investering i lyskryds, der kan kommunikere med biler.
Det går hurtigt inden for selvkørende biler. Der går sjældent en uge uden, at en ny alliance eller et nyt køretøj bliver præsenteret, og selvom der er uenighed om tidshorisonten, er der i det store og hele enighed om, at de fordele og udfordringer, der følger med selvkørende biler, går igen på tværs af landegrænser.
Derfor kan regeringer rundt omkring ligeså godt tage ved lære af hinanden, konkluderer konsulenthuset KPMG i en ny rapport, som ser nærmere på, hvilke lande der er bedst gearet til at implementere selvkørende biler.
“Hvis vi kunne begynde at vise, hvad forskellige lande gør for at forberede sig på fremtiden, kunne vi sprede best practice og åbne dialog,” skriver Richard Threlfall, global chef for infrastruktur i KPMG International, i rapportens forord.
Holland stikker af
Han peger på fordele som at tid i bilerne kan blive brugt til noget mere konstruktivt. Færre vil blive slået ihjel end de 1,3 mio. mennesker, som ifølge WHO mister livet i trafikken hvert år, og det vil blive nemmere at komme rundt for dem, som er for unge eller for gamle til at køre bil selv.
På den anden side peger han på, at selvkørende biler vil betyde mere trængsel på vejene. Der er også en risiko for kriminelt brug af de selvkørende firehjulede, og så er der spørgsmålet om, hvordan man bedst indretter det offentlige transportnet i fremtiden.
For række hånden ud til regeringer rundt omkring – og måske sælge en konsulentydelse eller to – har KPMG set nærmere på forholdende i 20 forskellige lande. Lande, som konsulenthuset har fundet nævneværdige i forhold til landenes økonomiske formater og deres fremskridt med at implementere selvkørende biler. Danmark er ikke omfattet.
De 20 lande er blevet vurderet på fire kriterier: Politik og lovgivning, teknologi og innovation, infrastruktur samt forbrugeraccept. Vurderingerne er blevet omsat til point, og det har resulteret i nedenstående rangliste:
Holland stikker altså af med den samlede førsteplads uden rigtig at falde igennem på nogen af de fire kriterier. I kategorien teknologi og innovation koster det point, at det er småt med de store teknologivirksomheders hovedkontorer i Holland. Til gengæld er der den nystartede virksomhed Amber, som i løbet af i år vil begynde at operere delebiler (foto øverst), som selv kan finde tilbage til de bedste lokationer om natten.
Det trækker også op, at flere uddannelsesinstitutioner fokuserer på området, og at Holland er det land i undersøgelsen, hvor elbiler nyder den største udbredelse med 6,39 pct. i 2016 – dobbelt så meget som i Sverige, undersøgelsens nummer to på lige netop det punkt.
Målt på infrastruktur til selvkørende biler er Holland helt i front, vurderer KPMG. Her tæller det på plus-siden, at regeringen støtter en plan om førerløse lastbiler fra den store havn i Rotterdam til andre byer, at det er muligt at teste selvkørende biler uden fører, og at myndighederne investerer 90 mio. euro (675 mio. kroner) i at gøre mere end 1000 lyskryds over hele landet i stand til at kommunikere med selvkørende biler.
Rapporten er tilgængelig kvit og frit lige her.