Med EZ-Go lancerer Renault en ny række af selvkørende konceptbiler, der alle er tænkt som delevenlige transportmidler.
Alle bilproducenter ønsker sig en del af markedet for delebiler. Markedet bliver spået en glorværdig fremtid, når bilerne bliver så selvkørende, at de ved egen hjælp kan komme lige derhen, hvor kunderne har brug for et lift.
De selvkørende delebiler bliver ofte betegnet som robocabs, og flere bilproducenter har allerede præsenteret konceptbiler, der giver en idé om, hvordan sådan nogle køretøjer kan komme til at se ud omkring år 2030.
Læs også: Mercedes præsenterer ”Tinder på hjul” på Frankfurt Auto Show
I løbet af 2018 vil vi få en nye række konceptbiler at se fra Renault. De har alle det til fælles, at de er selvkørende, og at de er tænkt som delebiler. Ikke nødvendigvis som biler, man altid skal være sammen med andre mennesker i, men som biler, man ikke selv ejer, og kun råder over, når man rent faktisk har behovet.
Mere end bare bil
Den første i serien af nye selvkørende Renault’er er EZ-Go, som blev præsenteret på biludstillingen i Geneve. EZ-Go er Renaults bud på en robot-taxa, og på de sofalignende sæder er der plads til seks passagerer, som kan vade lige ind og ud af bilen gennem en stor dør i forenden, som åbner helt op i taget.
Renault har dog tænkt længere end bare til bilens kofanger. Bilproducenten har designet en platform, der kan integreres i bybilledet og tjene som en slags stoppested, hvor passagerer kan hænge ud, imens de venter på et lift. Det giver også mulighed for, at passagerer kan køre deres rollator, rullestol eller klapvogn op ad en rampe og derfra direkte ind i bilen.
Læs også: Navyas nye robot-taxa er klar til gaderne
Platformen tjener desuden som ladestander for den eldrevne bil, som har en tophastighed på 50 km/t. EZ-Go er selvkørende på niveau 4.
Måske i 2022
Det er ikke første gang, at Renault forsøger at tænke bilen ind i en større sammenhæng. På biludstillingen i Frankfurt i efteråret 2017 stod konceptbilen Symbioz, som var en mere eller mindre integreret del af et enfamiliehus.
Tanken er, at den selvkørende Symbioz har parkeringsplads oppe på taget, hvor den er en integreret del af husets strømforsyning. Fra taget kan bilen hejses direkte ned i dagligstuen, hvor husets beboere kan vade direkte fra hjemmets sofa og ind i bilen uden at afbryde det, de ellers var i gang med. Hvad end det var arbejde, underhold eller samtale. Fra dagligstuen kan bilen køre direkte ud i verden, imens føreren har valget mellem at dreje på rattet selv eller lade bilen klare arbejdet.
Hvor EZ-Go er tænkt som en delebil, er Symbioz tænkt som en selvkørende bil til individuelt ejerskab.
Læs også: VW dropper rattet i ny topmodel
Renault håber, at en bil med elementer fra EZ-Go-konceptbilen kan komme i produktion omkring 2022.
Hvis du virkelig gerne vil se EZ-Go i levende billeder, kan du afspille videoen herunder. Men jeg skal advare om markedsføring, der nærmer sig kvalmegrænsen.