De mange tusinde biler, som Waymo har bestilt hos Jaguar og Chrysler, vil blive gjort selvkørende på en ny fabrik i Michigan, USA.
Verdens første fabrik dedikeret til produktionen af biler, der er selvkørende på niveau 4. Altså helt selvkørende under de rigtige forhold.
Sådan beskriver Waymo den fabrik, som den verdensledende udvikler af selvkørende biler vil bygge i Michigan, USA. Der er tale om en sandhed med modifikationer, for der vil ikke blive bygget niveau 4-biler fra bunden på fabrikken.
Men Waymo har tidligere bestilt op til 64.000 minibusser fra Chrysler og op til 20.000 el-biler fra Jaguar. Før bilerne bliver selvkørende, skal de have Waymo’s sensorer og andet grej monteret. Det er den proces, der kommer til at finde sted på Waymo’s nye fabrik.
Læs også: Waymo-CEO om europæisk entre: Det kan tage nogle år
Klar om nogle år
I en pressemeddelelse forklarer Waymo, at næste skridt nu er at finde en egnet stykke jord til fabrikken i det sydøstlige Michigan.
“Over de næste få år stiler vi mod at skabe flere hundrede lokale job,” skriver Waymo.
Waymo har allerede faciliteter i Michigan, hvor biler bliver gjort selvkørende af Waymo’s ingeniører. Til den nye, større fabrik har Waymo dog allieret sig med den østrigske bilbygger Magna, som i forvejen bygger biler for blandt andre BMW og Mercedes. Det er også Magna, der bygger Jaguars nye elbil I-Pace, som Waymo har tænkt sig at bruge i sin flåde.
Planerne om den nye fabrik kommer efter, at Waymo så småt er begyndt at udvide sit forsøg i Arizona, hvor en gruppe udvalgte borgere siden slutningen af 2017 har kunnet bruge Waymo’s selvkørende – og i enkelte tilfælde helt førerløse – minibusser i et projekt kaldet Early Rider.
Det projekt er nu blevet til Waymo One, der fungerer som en taxa-tjeneste med Waymo’s biler. Endnu er tjenesten forbeholdt de få, tidligere early riders, men planen er at udvide ordningen til et større område i Arizona. Californien er næste mål på landkortet.
Læs også: Waymo bestiller 62.000 selvkørende biler hos Chrysler