close

Waymo går sammen med Uber-konkurrent i USA

Waymo-one-on-road
Waymo har en flåde på ca. 600 hvide Chrysler Pacifica Hybrid. Foto: Waymo

Som et led i at udbrede forretningen, kan man nu bestille en selvkørende taxa fra Google-sideskuddet Waymo i en app hos kørselstjenesten Lyft.

I Phoenix, Arizona, har Google’s søsterselskab Waymo nu taget et nyt skridt i arbejdet med at udbrede sine selvkørende minivans.

Det sker i kraft af et samarbejde med kørselstjenesten Lyft, der i USA er en direkte konkurrent til Uber. På den måde kan man nu bruge Lyfts app til at bestille en selvkørende taxa fra Waymo. Det oplyser sidstnævnte i et blogindlæg.

Hidtil har det kun været muligt at bruge Waymos biler igennem Waymos egen tjeneste, Waymo One. Den blev lanceret for et halvt års tid siden, og var i starten forbeholdt en lille gruppe udvalgte borgere i det område, hvor bilerne kører. Siden da er gruppen blevet udvidet til 1.000 brugere. Ifølge Waymo bruger de bilerne til alt fra den daglige tur til købmanden til at fragte ungerne i skole.

Læs også: Ekspert: Trængsel bliver det største problem ved førerløse biler

Første skridt i partnerskab

I løbet af de næste måneder vil Waymo indsætte 10 biler i Lyfts netværk. Derefter vil brugere af Lyft altså kunne vælge imellem en konventionel bil eller en selvkørende.

De 10 biler sætter en naturlig grænse for, hvor stor en del af Lyfts forretning de selvkørende taxa’er umiddelbart kommer til at udgøre. Ikke desto mindre er udviklingen interessant, da det er første gang, at Waymo, der er verdensledende inden for selvkørende biler, laver et partnerskab med en ekstern kørselstjeneste.

Læs også: Her er Top 10 over producenter af selvkørende biler

“Dette første skridt i vores partnerskab vil gøre os i stand til at introducere Waymo til Lyft-brugere og give dem, hvad for manges vedkommende vil være deres første tur i en selvkørende bil,” skriver Waymos CEO John Krafcik i blogindlægget.

Udenhænder.dk har tidligere viderebragt beretninger om, hvordan det er at køre med Waymo One. Forskellige (heldige) journalister fortæller, at bilerne kører meget defensivt. Og at bilerne derfor venter længere på at krydse en vej i et venstresving, end et menneske ville gøre.

Læs mere: Waymo lancerer selvkørende taxa-tjeneste

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response