Waymo kan komme til Europa i løbet af “nogle år”. Det fortæller topchef i den amerikanske markedsleder for selvkørende transport John Krafcik til Handelsblatt.
Google-søsterselskabet Waymo er helt i front, når det kommer til selvkørende transport i USA. Siden sidste efterår har Waymos minibusser fragtet forsøgspassagerer uden fører bag rattet i en forstad til Phoenix, og i løbet af i år forventer Waymo at begynde at tage penge for sine ydelser.
I USA skal indtjeningen komme fra fire forretningsben: Kørselstjenesten, en flåde af autonome lastbiler, salg af autonome biler til privatkunder og endeligt samarbejder med byer om offentlig transport.
Læs mere: Video: Hop ind på bagsædet af Waymos førerløse bil
Men hvad med Europa? Det spørgsmål har det tyske medie Handelsblatt som en sjældenhed fået lejlighed til at vende med John Krafcik, der er CEO i Waymo.
“En almindeligt tilgængelig tjeneste, som f.eks. I Phoenix, kan være nogle år væk. Derimod kan det tage mindre tid at starte et pilotprojekt. Jeg ønsker ikke at give en præcis dato,” siger han til mediet.
Ny by kræver mere test
John Krafcik fortæller, at tidspunktet for at indsætte flåden et nyt sted afhænger af, hvornår Waymo har tillid til, at selskabets biler kan køre sikkert under de relevante forhold. Altså hvornår bilerne har styr på, hvordan veje og skilte ser ud. Og hvornår de kan køre selv i de relevante vejrforhold.
Læs også TEST: Ny Leaf er Nissans første skridt mod selvkørende biler
Indtil videre har Waymos flåde kørt omkring 10 mio. km i den virkelige verden. Dertil kommer otte mia. km i simulatorer.
“En tommelfingerregel er måske ti procent oveni det for hver ny by. En undtagelse er nogle vejrforhold, som er svære at løse, som fx sne, hvortil vi har udviklet et filter til lidar-systemet,” siger han.
Skal ikke hedde Waymo
Interviewet med Handelsblatt faldt ikke længe efter, at Waymo for første gang lod sine selvkørende biler køre på europæisk grund.
Det skete på en lukket bane i Italien, hvor også en Fiat trillede omkring. Det er ingen tilfældighed, for i øjeblikket er samtlige Waymos testbiler ombyggede udgaver af minibussen Chrysler Pacifica Hybrid. Fiat og Chrysler hører under samme koncern, og som Uden Hænder tidligere har skrevet, kommer samarbejdet mellem Waymo og Fiat/Chrysler til at vare lang tid endnu, eftersom Waymo har ikke færre end 62.000 eksemplarer af Chrysler Pacifica Hybrid i bestilling.
Læs mere: Waymo bestiller 62.000 selvkørende biler hos Chrysler
Dertil kommer 20.000 eksemplarer af Jaguars nye elbil, I-Pace, som endnu ikke er leveret. En europæisk entre kommer dog til at kræve langt flere biler, og John Krafcik bekræfter, at han er i dialog med andre bilproducenter om nye samarbejder.
Han afviser at løfte sløret for, hvilke producenter der er tale om. Ligesom han ikke vil komme behovet for yderligere biler til Europa nærmere, end at det er et “stort” antal.
John Krafcik antyder dog, at Waymo ikke vil bruge Waymo-navnet i Europa.
“I Europa ville vi vælge en anden tilgang, fordi kendskabet til vores brand ville være ret lille. Vi ville samarbejde med et europæisk bilmærke,” siger han til Handelsblatt.
Læs også TEST: Nu kan en Porsche Cayenne også være selvkørende