Ny IQ Drive-kampagne gør flere VW-modeller delvist selvkørende for en merpris på 1.000 kroner. Det fungerer slet ikke så tosset, viser en hurtig prøvetur.
Endnu et lille skridt på vejen mod selvkørende biler er blevet taget af VW, der nu tilbyder særlige delvist selvkørende kampagneudgaver af flere modeller.
Modellerne går under tilnavnet IQ Drive. Det vil sige en udstyrspakke med alle de assistentsystemer, der kan fås til modellerne Golf, Tiguan og Touran. Og dermed også det lane keeping-system, der i kombination med adaptiv fartpilot og DSG-gearkasse gør bilerne delvist selvkørende.
Uden Hænder tog et smut forbi den lokale VW-forhandler for at få et hurtigt indtryk af, om det er noget, der dur i en Golf. Det korte svar er ja. Det lange svar er, at VW’s vognbaneassistent umiddelbart har godt styr på vejens hvide linjer, som den skal bruge til at styre efter. Den hjælper forsigtigt, men mærkbart med at dreje på rattet. Men der mangler lidt finesse i forhold til den styreassistent, der kan købes til den lidt dyrere konkurrent Mercedes A-klasse.
Læs også: TEST: Nissan Leaf med Propilot – så selvkørende er den
20 sekunder uden hænder
Det kommer fx til udtryk ved, at VW Golf på brede vognbaner placerer sig helt inde ved midterstriberne, hvor det vil være naturligt at holde mere til højre. Eller at den ikke i samme grad centrerer bilen i sporet, når vejen drejer. Når det går ligeud, giver den til gengæld 20-30 sekunders håndfri kørsel, før den beder om hænder på rattet.
Hvis du endnu ikke har prøvet, hvordan det føles, er der en oplagt mulighed, når VW holder åbent hus på IQ Drive-modellerne her i weekenden. Du kan selvfølgelig også bare køre forbi Honda og prøve en Civic, hvor sådan noget har været standard siden 2017.
Læs også: Ny Honda Civic: Den retmæssige Årets Bil 2018 kan køre selv
Assistentsystemerne i kampagnemodellerne har sammen med detaljer som emblemer og særligt indtræk en værdi på 40.000 kroner. Foruden vognbaneassistenten er der tale om blindvinkelsadvarsel, automatisk op- og nedblænding og parkeringsassistent. Og Emergency Assist, der bremser bilen ned og tænder alarmlyset, hvis føreren ikke reagerer på en række advarsler. På biler med automatgear (DSG) er der også en vanedannende køassistent, der gør bilen delvist selvkørende ned til stilstand.
Den billigste Golf IQ Drive koster 279.094 kroner med manuelt gear. Uden Hænder vender tilbage med en mere udførlig test af VW’s delvist selvkørende funktioner ved en senere lejlighed.
Læs også: TEST: Audi A7 55 TFSI – så selvkørende er den