close

VW dropper rattet i ny model

Illustration: VW

Den fjerde konceptbil i Volkswagens nye serie af elbiler, kaldet I.D. Vizzion, er helt igennem selvkørende og gør op med forestillingen om, at biler skal have rat og pedaler.

Artiklen er opdateret efter publicering. Illustrationer er skiftet ud med billeder.

Den tyske bilproducent Volkswagen er ved at varme op til den største modeloffensiv i mands minde. Planen er at lancere 20 nye elbiler med navnet I.D. Et-Eller-Andet-Med-Z  inden 2025, og avancerede selvkørende funktioner lader til at være et gennemgående træk.

Den fjerde konceptbil i rækken, kaldet I.D. Vizzion, er dog den første, hvor rattet er sløjfet fuldstændigt. Konceptbilen bliver præsenteret på biludstillingen i Geneve den 6. marts, og indtil da må vi tage til takke med illustrationerne her, som indikerer en helt igennem førerløs konstruktion. 

Foto: VW

Her er hverken rat eller pedaler, og VW skriver da også i en pressemeddelelse, at konceptbilen har en fuldautomatisk fartpilot, der gør bilen “sikker og meget mere komfortabel” at køre i.

Læs også: GM vil producere fantasiforladt bil uden rat

I pressemeddelelsen fra VW står der blandt andet:

“For ”føreren” og passagerne giver dette en ny dimension med hensyn til sikkerhed og komfort i et køretøj. Vizzion-konceptbilen kører, styrer og navigerer selv i trafik, hvilket giver passagererne mulighed for at udnytte køretiden til noget andet. En virtuel vært, som passagererne kommunikerer med via stemme eller gestikulationer, kender passagerernes individuelle præferencer og tilpasser sig til hver af dem individuelt, da de er komplet indlejret i bilens digitale eco-system.

Den 5,11 meter lange I.D. Vizzion kører med en 225 kW-elmotor (306 hk, red.) , der gør den i stand til at nå en topfart på 180 km/t, og et 111 kWt lithium-ion batteri giver den en rækkevidde på op til 655 km inklusiv energi regenereret fra bremserne. I.D. Vizzion er udstyret med to elmotorer, der trækker på hver sin aksel og dermed giver bilen firehjulstræk, og et intelligent styresystem sikrer både optimalt vejgreb og forbrugsoptimeret kørsel.”

Pressemeddelelsen melder ikke noget om, hvornår vi kan forvente at se Vizzion nede hos den lokale VW-pusher, men mon ikke en stor del af de andre bebudede 20 I.D.-biler når at komme den ratløse version i forkøbet.

Foto: VW

Den første I.D.-model bliver en bil på størrelse med en Golf, som indtil videre bare går under navnet “Hatchback” (ja ja, ingen regel uden undtagelse…). Produktionen skal begynde i november 2019, omtrent samtidig med I.D. Crozz (så kommer z’erne) – en lidt højere biltype med en kabine, der størrelsesmæssigt svarer til en VW Tiguan. Næste planlagte model er I.D. Buzz, som designmæssigt er en moderne fortolkning af det legendariske Folkevogns-rugbrød, og så altså I.D. Vizzion på tegningerne her. 

Uden Hænder var bag rattet af I.D. Hatchback på biludstillingen i Frankfurt i september. Konceptbilen havde et rat, som med et tryk forsvandt ind i instrumentbordet, men den feature bliver nok næppe at finde på udstyrslisten allerede i 2019.

Jeg skal for en god ordens skyld advare om promoverende billeder grænsende til det kvalmende i videoen herunder…

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response