Volvo og lidar-producenten Luminar er nu nået så langt i udviklingsarbejdet, at sensoren kan se detaljer på 250 meters afstand. Det baner vej for selvkørende XC90 i 2021.
En milepæl er nået inden for sensorteknologi. Sådan lyder det i hvert fald fra Volvo og lidar-producenten Luminar, som Volvo købte en luns af tidligere på året.
Milepælen ligger både i lidarsensorens detaljegrad og rækkevidde. Detaljerne i kraft af, at det nu er muligt at se fodgængeres arme og ben bevæge sig. Det kan for eksempel blive nyttigt, hvis en selvkørende bil skal adlyde en betjent, der dirigerer trafikken i midten af et defekt lyskryds. Og rækkevidden i kraft af, at den kan se detaljer på 250 meters afstand.
En rækkevidde på 250 meter giver syv sekunder til at reagere, hvis hastigheden er 130 km/t. Det er relevant, fordi Volvo ifølge Automotive News vil gøre motorvejskørsel til den første disciplin, som bilproducentens biler skal mestre autonomt.
XC90 bliver den første
Volvo har tidligere udmeldt planer om at sende biler på gaden i 2021, som er selvkørende på niveau 4. Det vil sige, at bilen i bestemte situationer kan køre helt selv, uden at et menneske skal være parat til at gribe ind. Det er dog først nu, der kommer mere konkrete oplysninger om, hvordan og hvorledes det kommer til at ske i 2021.
Læs også: Forstå definitionerne af selvkørende biler på fem minutter
Bilproducentens udviklingschef Henrik Green fortæller til Automotive News, at den selvkørende funktion vil dreje sig om motorvejskørsel. Funktionen skal være tilgængelig i næste generation af Volvo’s store SUV XC90. Bilen vil blive bygget på anden generation af den skalerbare SPA-platform, når den rammer gaderne i 2021.
Til den tid skal Luminars avancerede lidar være i serieproduktion. På den måde skal prisen på sensoren holdes på et overskueligt niveau. Indtil venter der Volvo en stor opgave. En ting er, at bilen ved hjælp af sine sensorer er i stand til at se sine omgivelser tilstrækkeligt langt frem. En anden ting er, at bilen skal være i stand til at omsætte oplysninger fra sensorerne til handlinger.
“Nu skal vi udvikle den software og intelligens, der kan bruge den her opfattelsesteknologi til at identificere millioner af forskellige objekter og forstå disse objekters intentioner,” siger Henrik Green til Automotive News og kalder opgaven for “enorm”.
Læs også: Volvo: Hver tredje nye bil skal være selvkørende i 2025
Biludstilling uden bil
Volvo og Luminar præsenterede sidste skrig inden for lidar-teknologi i forbindelse med biludstillingen Automobility LA 2019, der åbnede i Los Angeles i sidste uge. Her understregede Volvo sine ambitioner som producent og udbyder af selvkørende biler ved slet ikke at udstille nogen bil.
Ifølge Mårten Levenstam, der er ansvarlig for produktstrategi hos Volvo, handler det om at starte en debat. En debat om, hvordan mobilitet og biler skal være i fremtiden.
“Så i stedet for at tage en konceptbil med, snakker vi om bilen som koncept,” siger han i en pressemeddelelse fra Volvo.
Se også: Test: Nu er Volvo S90 selvkørende som de bedste