close

Volvo går sammen med stort computerselskab om selvkørende lastbiler

Jensen-Huang-goteborg-nvidia-volvo
Nvidia's grundlægger og CEO Jensen Huang i Gøteborg i går. Foto: Udenhaender.dk

Fuldt selvkørende lastbiler skal blive virkelighed igennem et partnerskab mellem amerikanske Nvidia og Volvo Trucks. 

“Jeg tror, der kommer til at ske noget magisk på vejen. Volvo bliver et hightech-selskab.”

Sådan lød det fra Jensen Huang, da han gik på scenen i Gøteborg i aftes foran en større forsamling af Volvo-ingeniører, journalister og andet godtfolk. Jensen Huang er CEO i Nvidia, der oprindeligt var bedst kendt for at producere grafikkort til computere. Og som i dag er blandt de helt tunge spillere i den selvkørende industri, blandt andet som leverandør af processorer.  

Den vej, som Huang taler om, er Volvo’s vej til at opnå sine mål. Mål, der blandt andet lyder på, at 30 pct. af Volvos solgte biler i 2025 skal være i stand til at køre selv. Og at halvdelen af dem skal være fuldt eldrevne. 

Læs også: Lastbil uden førerhus kører nu på svenske veje

Vera på havnen

En del af Volvos middel til at nå målet er et partnerskab med Nvidia, som blev offentliggjort tidligere på dagen i går. Partnerskabet hænger i første ombæring sammen med Volvo’s lastvognsafdeling, Volvo Trucks. Så sent som i sidste uge indledte Volvo Trucks et forsøg i Gøteborgs erhvervshavn, hvor den førerløse trækker Vera nu flytter sættevogne rundt på terminalen i et samarbejde med rederiet DFDS. Ganske vist med højst 40 km/t og under konstant overvågning af et menneske, der kan trykke på en stor rød knap, hvis Vera skulle finde på at lave nøkker. Men trods alt selvkørende i udgangspunktet.

Volvo Trucks’ selvkørende trækker Vera i aktion på Gøteborg Havn. Foto: Volvo

For at komme videre i udviklingen, er der dog brug for meget mere kunstig intelligens, der kan træffe vigtige beslutninger i en fart i fremtidens autonome køretøjer. 

“Det her partnerskab med Nvidia er et vigtigt næste skridt i den rejse, siger Martin Lundstedt, CEO i Volvo Group, i en pressemeddelelse.

Løfter i flok

Det er hverken første eller sidste gang, at store multinationale virksomheder går sammen om at udvikle selvkørende teknologi. Ikke desto mindre er det værd at bemærke, når det sker. For det er med til at fortælle noget om den opgave, der ligger i at få biler, busser og lastbiler til at køre selv. 

Læs også: BMW og Mercedes går sammen om selvkørende biler

Volvo ejer i forvejen halvdelen af virksomheden Zenuity, der udvikler selvkørende software til Volvo. Hvis det ikke havde krævet så enormt store ressourcer at fjerne mennesker fra køretøjerne, havde der været langt mindre grund til at gå sammen med Nvidia om indsatsen. 

Partnerskabet mellem Volvo og Nvidia betyder, at der kommer til at ske en udveksling af ingeniører imellem de to virksomheder. Så Volvo-ingeniører kommer til Nvidia i Californien, og Nvidia-ingeniører kommer til Volvo i Gøteborg. 

Supercomputer som træner

Imens Volvo i kraft af Vera-forsøget sammen med DFDS havde store nyheder i sidste uge, havde også Nvidia nyt at fortælle med relation til selvkørende transport. Det gælder supercomputeren DGX Super Pod, som ifølge Nvidia indtager en 22.-plads på listen over verdens hurtigste supercomputere. 

Ifølge Nvidia er supercomputeren afgørende for udviklingen af selvkørende biler. Det hænger sammen med, at det kræver enorm computerkraft at træne den kunstige intelligens, der skal få bilerne til at køre selv. 

I en pressemeddelelse forklarer Nvidia det sådan her (og nu bliver det teknisk…!): 

Et enkelt af de køretøjer, der indsamler data fra en rute, genererer én terabyte data i timen. Det svarer til 1000 gigabyte. Hvis man ganger det med flere års kørsel for en hel flåde, får man hurtigt flere petabyte data. Og én petabyte er 1000 terabyte.

Al den data bliver brugt til at træne algoritmer i, hvad de skal gøre ude på vejene. Og til at finde potentielle fejl i det neurale netværk, der sidder i køretøjet, som så kontinuerligt bliver trænet påny.

Sådan ser Nvidia’s DGX Super Pod ud. Foto: Nvidia

For at sætte tingene lidt i perspektiv, er den nye supercomputer 18.000 gange hurtigere til at træne et neutralt netværk end den computer, der var toppen af poppen i 2015.  

Og så tilbage til landevejene. Hos Volvo Trucks er næste mål at gøre Vera til noget, der fungerer så godt, at der kan tjenes penge på den førerløse trækker. Alt imens der arbejdes på at gøre lastbilerne selvkørende på motorveje som det første. 

Læs også: Test: Så selvkørende er Volvo V60 – Årets Firmabil 2019

Tags : NvidiasverigeVolvoVolvo Trucks
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response