close

Volvo vil kapre flykunder med selvkørende biler

VIDEO: Fremtidens Volvo kan være et reelt alternativ til korte flyruter, lyder det i  forbindelse med den nye selvkørende konceptbil Volvo 360c.

Fremtidens selvkørende biler kommer ikke bare til at vende op og ned på transportsektoren på landjorden. De kommer også til at stjæle kunder fra flytrafikken.

Sådan lyder det fra Volvo, som med den ny konceptbil Volvo 360c retter skytset mod travle kunder. Kunder, der måske er fristede til at tage flyveren over kortere distancer som fx. København-Aarhus for at klare et møde, men stadig være hjemme igen samme dag.

”At hoppe om bord i et indenrigsfly lyder godt, når du køber billetten, men er det i virkeligheden ikke,” siger Mårten Levenstam, seniorchef i Corporate Strategi hos Volvo Cars, i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at tiden med transport til og fra lufthavnen, security og boarding i mange tilfælde betyder, at det tager lige så lang tid at flyve, som det gør at køre. Ikke bare på nordiske breddegrader, men også på store flyruter i USA som fx. mellem Washington og New York eller Dallas og Houston.

Læs også: Volvo’s selvkørende prestigeprojekt i Gøteborg er standset

Tæppe i stedet for sele

Med den nye konceptbil Volvo 360c giver den svensk-kinesiske bilproducent en række forslag til, hvad en selvkørende bil kan bruges til. Bilen viser forslag til fire forskellige typer indretning, men der er ikke planer om at producere Volvo 360c. Konceptet er mest ment som brændstof til debatten om, hvad vi vil med selvkørende transport. Og hvordan selvkørende biler skal kommunikere med andre trafikanter. Mere om den del senere.

Det er vigtigt, at vi ikke fortæller andre, hvad de skal gøre. Det skaber bare forvirring. Malin Ekholm, chef for Volvo Cars’ sikkerhedscenter

Lad os først se nærmere på de fire forskellige typer indretning, som ifølge Volvo gør muligt at bruge 360c som rammen for mange af hverdagens gøremål. Der er tænkt på, hvordan den kan bruges som rullende kontor, en dagligstue, som sovekabine. Eller som et sted, hvor man kan blive underholdt.

Den største nyskabelse er sovekabinen. Tanken om at sove, imens bilen klarer kørslen af sig selv, er på ingen måde ny, men der er mange praktiske udfordringer forbundet med illusionen. Tag for eksempel sikkerhedsselen – hvordan kommer man til at ligge godt, imens man er fastspændt?

I udviklingen af sovekabinen har Volvos teknikere udviklet et sikkerhedstæppe. Det skulle fungere på samme måde som trepunktsselen. Men kan tilpasses en person, der ligger ned under rejsen. Der er også taget hensyn til, hvordan placeringen af passagererne kan påvirke sikkerheden.

Læs også: Danskerne er utrygge ved selvkørende biler

Hvor skal vi bo?

Volvo 360c ligner ikke noget, der i forhold til tidshorisonten ligger lige om hjørnet. Den giver dog et interessant bud på, hvordan en abonnementsbaseret løsning mobilitet i fremtiden kan være med til at forandre hverdagen. I hvert fald for kunder i premium-segmentet.

”At mennesker bliver mindre afhængige af at være i nærheden af byerne er bare et eksempel på, hvad betydning det vil få, hvis mængden af uproduktiv transporttid mindskes,” siger Mårten Levenstam.

For nogle vil det givetvis være løsningen på en af de største hindringer ved at realisere drømmen om at flytte på landet. Flere timer spildt i trafikken hver dag på vej til og fra arbejde. Måske kan tilbuddet om et abonnement på en selvkørende mobilitetstjeneste endda være det, der får medarbejderen til at vælge én arbejdsgiver frem for en anden.

Læs også: Et år senere – stadig ingen selvkørende forsøg i Danmark

Skal ikke give ordrer

Og så til det med kommunikationen. For med 360c vil Volvo gerne give et bud på, hvordan selvkørende biler i fremtiden skal kommunikere med mennesker i trafikken. Et emne, som blandt andre Jaguar også er i gang med at undersøge for tiden.

360c tackler udfordringen ved hjælp af et system, hvor eksterne lyde, farver, billeder, bevægelser kommunikerer køretøjets intentioner til andre trafikanter. På den måde vil det hele tiden stå klart, hvad bilen er ved at foretage sig.

”Men det er også vigtigt, at vi ikke fortæller andre, hvad de skal gøre. Det skaber bare forvirring. Vores forskning viser, at det er den sikreste måde, når fuldt autonome biler skal kommunikere med andre trafikanter,” siger Malin Ekholm, chef for Volvo Cars’ sikkerhedscenter.

Volvo efterlyser desuden et sæt fælles retningslinjer for, hvordan selvkørende biler skal kommunikere.

”Vi er overbeviste om, at måden at kommunikere på skal bygge på en universel standard. Så alle trafikanter kan kommunikere problemløst med alle selvkørende køretøjer uanset producent,” siger Malin Ekholm.

Læs også: Jaguar tester øjne på selvkørende biler

Tags : samfundVolvo
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response