En selvkørende politibil, et sagsanlæg mod operatøren af en selvkørende bil, en autonom budbil og nyt om diverse deletjenester er blandt de vigtigste selvkørende nyheder i ugen, der nu lakker mod enden.
Ford søger patent på førerløs politibil
Før du begynder at få ondt i maven over udsigten til et samfund, hvor big brother konstant holder et vågent øje med din gøren og laden, så hav in mente, at den her form for patentansøgninger meget ofte ikke ender med et egentligt patent.
Ikke desto mindre har Ford altså søgt et patent på en førerløs politibil, skriver Motor 1 med henvisning til ansøgningen. Kernen i bilen er en kunstig intelligens, som endnu ikke er udviklet, men som blandt andet skal gøre bilen i stand til at finde snedige gemmesteder, hvor den kan vente på at fange fartsyndere. Hvis fartsynderen også kører i en bil, der er tilpas avanceret til at være forbundet med omverdenen, kan den førerløse politibil koble sig på forbryderbilen og uddele bøder eller advarsler.
Ifølge Motor 1 nævner Fords patentansøgning ikke noget om, at den førerløse politibil også skal kunne overtage kontrollen over en bil, der forfølger, men tanken er da lige så nærliggende, som den er skræmmende. Tegningen herunder hører sammen med patentansøgningen, og forklarer – vist nok – hvordan robocop’en får besked om, at bøllen i bil 120 har kørt over for rødt.
Første søgsmål mod selvkørende bil rammer GM
Den 7. december tørnede en motorcyklist sammen med en af GM’s selvkørende testbiler på en sekssporet motorvej i nærheden af San Francisco.
Bilen, en modificeret Chevrolet Bolt, kørte autonomt, men med en fører bag rattet som backup. Den var ved at trække ud fra det midterste spor til det yderste, da trafikken i ydersporet bremsede, og Bolt’en afbrød manøvren og trak tilbage i midtersporet med 12 miles i timen. På samme tidspunkt havde en motorcyklist netop sneget sig imellem to biler i det inderste og det midterste spor, og trak ind i selv samme midterspor, som GM’s testbil var på vej tilbage ind i.
Politirapporten gav motorcyklisten skylden, men han er altså uenig og har nu lagt sag an mod GM.
Selvkørende testbiler fra flere forskellige mærker har tidligere været involveret i uheld, men der er endnu ingen af dem, der har fået skylden for ulykkerne, og der er heller ikke tidligere blevet rejst søgsmål mod operatørerne af de selvkørende biler. (The Guardian).
Ny selvkørende budbil rejser halv milliard kroner
Imens 2018 hidtil har svømmet over med selvkørende konceptkøretøjer på størrelse med små busser, kommer her et bud på et lidt mindre et af slagsen fra det nystartede selskab Euro.
Køretøjet har endnu ikke andet navn end den interne modelkode R1. Køretøjet er beregnet til at klare den sidste etape af kurerkørsel, og i modsætning til lignende koncepter, som allerede er blevet testet på fortove i San Francisco, skal R1 køre på vejene. Derudover er det småt med flere informationer.
Nuro er grundlagt af to gutter, som tidligere har været med i udviklingen af Waymos selvkørende biler. Nuro har netop skaffet sig 92 mio. dollars i kapital, svarende til 548 mio. kroner.
IEEE Spectrum har et interview med en af grundlæggerne, og i artiklen er der også en video, hvor man kan se banditten i aktion.
BMW øger investering i delebilstjeneste
Delebilstjenesten Drivenow er nu 100 pct. ejet af BMW. Inden da var Drivenow, som i Danmark bliver opereret af Arriva, ejet ligeligt af BMW og Sixt SE, som BMW har købt ud.
“Vores mål er at få 100 millioner kunder på baggrund af vores førsteklasses mobilitetsservices i 2025,” siger Peter Schwarzenbauer, bestyrelsesmedlem hos BMW AG og ansvarlig for bl.a. Digital Business Innovation hos BMW Group, i en pressemeddelelse.
Som Uden Hænder beskrev tidligere denne uge, peger meget på, at bilindustrien i fremtiden bliver baseret på platforme, som sælger mobilitet. Flere andre bilproducenter har nu set skriften på væggen, bl.a. GM og Daimler-Benz, og det er også i dette lys man skal se BMW’s overtagelse af Drivenow.
“Vores erfaringer med mobilitetsservices bakker op om udviklingen af fremtidens uafhængige, elektriske og sammenkoblede flåder,” siger Peter Schwarzenbauer.
Uber-konkurrenten Lyft åbner første kontor i Europa
Kørselstjenesten Lyft arbejder ligesom rivalen Uber på selvkørende teknologi, og med åbningen af et nyt kontor i München slår Lyft fast, at Europa også er en del af virksomhedens planer.
Kontoret, der er Lyfts første i Europa, vil indledningsvist fokusere på kortlægning, der skal bane vejen for selvkørende biler på niveau 5 (Lyft).
Lyft melder ikke noget om, hvorvidt man vil tilbyde kørselstjenester i München. Uber gør det allerede, men møder – ligesom det var tilfældet i Danmark – stor modstand fra den etablerede taxabranche (Bloomberg).
Waymo bestiller 1000-vis af nye biler hos Chrysler
Googles søsterselskab Waymo har placeret en ny ordre hos Fiat Chrysler Automobiles (FCA). FCA oplyser i en pressemeddelelse, at ordren er på “tusinder” af Chrysler Pacifica Hybrid-minibusser magen til den, som Waymo i forvejen bruger til at køre passagerer rundt i Phoenix uden fører bag rattet.
Waymo har allerede aftaget 600 biler af samme slags, og den nye ordre vil blive leveret fra slutningen af 2018. Bilerne skal ifølge FCA køre i flere forskellige byer i USA.