Opdateret. Uber har ikke opgivet planerne om at bygge selvkørende biler, Kina har store planer om intelligente motorveje, og førerløse taxaer kan snart blive en realitet i Californien. Men først et smut til Tyskland.
Efter udgivelse er artiklen opdateret med en nyhed, der er så stor, at den kommer helt øverst i stakken:
VW og Toyota går sammen om selvkørende lastbiler
Udviklingen af selvkørende biler skaber alliancer, som for få år siden virkede som en dårlig aprilsnar. Fx har de tyske ærkerivaler BMW og Mercedes slået deres samkørselsforretninger sammen i løbet af den forgangne måned, og nu ser bilindustrien endnu et ægteskab blive annonceret. Denne gang med VW-koncernen og Toyota som hinandens udkårne.
De to bilproducenter, som er blandt verdens største, går sammen om at udvikle selvkørende og eldrevne lastbiler. Selvom både VW og Toyota investerer store summer i at udvikle selvkørende personbiler, er opgaven med at udvikle fremtidens kommercielle køretøjer ifølge selskabernes topchefer for stor til at løse den alene.
“Vi har brug for allierede,” siger Yoshio Shimo, CEO i lastbil- og busproducenten Hino Motors, som Toyota ejer halvdelen af.
Hino er et ukendt mærke i Europa, man sidder tungt på markedet i Asien. Til gengæld sidder VW tungt på det europæiske marked gennem sit ejerskab i MAN, og partnerskabet kan dermed også hjælpe VW og Toyota med at skaffe adgang til nye markeder.
“Med forandringerne i transportbranchen følger et behov for større investeringer og teknologisk formåen. Vi er overbeviste om, at ved at slå vores kræfter sammen for at håndtere disse udfordringer, vil vi blive i stand til at gøre udfordringer til muligheder,” siger Andreas Renschler, chef for VW’s bus- og lastbilsdivision (Financial Times).
BMW indvier nyt center for selvkørende biler
Den tyske bilproducent BMW har åbnet et nyt center, som skal samle BMW’s ekspertise og udvikling inden for kunstig intelligens og selvkørende biler.
”Holdbar mobilitet og autonom kørsel går hånd i hånd. Vi lancerer selvkørende teknik i BMW iNext i 2021. Dette indebærer, at vi teknisk rammer niveau tre til fem. Systemet vil være fuldt integreret og sikkert,” siger Harald Krüger, øverste chef hos BMW AG.
Det nyopførte center ligger i Unterschleißheim nær München, og det skal med tiden danne ramme om 1800 medarbejdere og 500 testbilers dagligdag.
BMW lancerede i 2017 en flåde på 40 selvkørende testbiler baseret på BMW’s største sedan, 7-serien. I løbet af 2018 skal testflåden udvides til 80 biler, som vil komme til at køre i byer i Tyskland, USA, Israel og Kina. Her vil testbiler med sensorer tilpasset et “højt” niveau af autonom kørsel indsamle 16 terabyte data om dagen. Fuldt selvkørende biler generer 40 terabyte data om dagen (BMW).
Førerløse taxaer kan – måske – snart indtage Californien
Siden den 1. april har det været muligt at få tilladelse til at teste førerløse biler i Californien. Den 10. maj skal det op til afstemning, om det også skal være muligt at få tilladelse til at teste bilerne med almindelige mennesker som passagerer.
Der er dog lagt op til en række krav i det forslag, som skal til afstemning hos California Public Utilities Commission. For eksempel skal der være en back-up-chaffør i bilen, turene må ikke koste penge for passagerne, og operatøren skal indrapportere antallet af ture og antallet af handicappede passagerer (Engadget).
Læs mere: Video – Hop ind på bagsædet af Waymos førerløse bil
Uber har ikke opgivet selvkørende biler efter uheld
Uheldet med en af Ubers testbiler, som i marts kostede en 49-årig fodgænger livet i Arizona, fik Uber til at indstille al test af selvkørende biler.
Det betyder dog ikke, at Uber har opgivet planerne om at udvikle selvkørende biler på længere sigt, fortæller Ubers CEO Dara Khosrowshahi.
Læs mere: Politi frigiver video af Uber-uheld
“Vi tror på det,” siger han og tilføjer, at Uber stadig anser selvkørende biler som nøglen til at gøre op med individuelt ejerskab af biler.
Han tilføjer desuden, at selvkørende biler vil blive mere sikre, når de teknologien bliver modnet. Og så afviser han at kommentere på, hvornår Uber vil genoptage testkørsel (Reuters).
Intelligent motorvej skal hjælpe selvkørende biler
Uden Hænder har været inde på det før i de selvkørende nyheder, og nu kommer det igen: Kina kommer til at rykke hurtigt på de selvkørende biler!
Imens det danske Vejdirektoratet forventer, at fuldt ud selvkørende biler er noget, som så småt vil begynde at ramme markedet imellem 2030 og 2035, har den kinesiske regering en målsætning om, at 10 pct. af alle biler skal være fuldt selvkørende i 2030. Målsætningen hænger sammen med et større sats på, at Kina skal være førende inden for kunstig intelligens, så “made in China” ikke bare vil være forbundet med billigt plastiklegetøj i fremtiden.
Læs også: Her er landene som er mest parate til selvkørende biler
Det giver grobund for utallige nye tech-virksomheder. En af dem er Qilu Transportation, som har indviet et stykke intelligent motorvej med solceller i kørebanen. Indtil videre er der tale om en teststrækning på ca. 1 km, hvor to vejbaner med transparent belægning bliver afprøvet.
Solcellerne giver strøm til vejens belysning og 800 husstande. Med tiden er planen, at motorvejen også skal forsyne selvkørende biler med nøjagtige kort- og trafikdata foruden trådløs opladning af elbiler i farten.
“Ministeriet vil hjælpe med at tilbyde intelligente veje til de intelligente biler, der kommer,” siger Yuan Peng, chef for det kinesiske transportministeriums afdeling for videnskab og teknologi (Bloomberg).