Den japanske bilgigant Toyota var sen til at se lyset i selvkørende teknologi, men melder nu rent flag med et autonomt køretøj og planer om en mobilitetsalliance sammen med en række store partnere.
Forestil dig, at du sidder derhjemme og bestiller et par sko på Amazon. Du er i tvivl om størrelsen, og i stedet for at få tilsendt et par i en forkert størrelse, sender Amazon et udvalg i din retning. Det eneste, du skal gøre, er at bevæge dig ud på gaden, hvor en mobil skobutik venter på dig.
Sceneriet kan blive et resultat af de anstrengelser, som Toyota lægger i en ny selvkørende alliance. Efter at Toyota har været sen til at bekende kulør, når det kommer til ambitionerne inden for selvkørende teknologi, lægger den japanske bilproducent nu kortene på bordet med en konceptbil og udkastet til en mobilitetsplatform. Amazon, Uber, Pizza Hut, Mazda og den kinesiske samkørselstjeneste Didi er indtil videre partnere i det, Toyota kalder E-Palette Alliance.
Planen er, at E-Palette skal komme i tre forskellige størrelser med en længde, der går fra fire til syv meter. Det skal være muligt at indrette vognen til stort set hvad som helst – Toyota nævner selv et hotelværelse, et kontor, en pizzabager, pakkeudbringning, persontransport og den rullende skobutik som muligheder. Køretøjet bliver elektrisk, og teknikken skal blive en form for open source, hvor operatørerne kan montere deres egen selvkørende teknologi, hvis det er det, de vil. Toyota håber på, at noget a la E-Palette kan være klar til de olympiske lege i Japan i 2020.
E-Palette blev præsenteret på CES i Las Vegas, hvor Toyota også har fremvist tredje generation af deres selvkørende platform til personbiler. Bilen er udviklet af Toyota Research Institute, som holder til i USA og blev grundlagt i 2015.
Testbilen, som bliver vist på CES, er en Lexus LS600hL, og blandt forbedringer i forhold til generation 2.0 er, at lidar-sensorer nu holder øje med omgivelserne hele vejen rundt om bilen i en radius af 200 meter, og ikke blot foran bilen. Toyota fremhæver også det slanke design af kassen med sensor-arsenalet på bilens tag – mon ikke der er plads til yderligere forbedringer af designet?
Videoen her giver et billede af, hvor langt Toyota er nået, og derfor har jeg sat den ind i denne artikel. Videoen indeholder dog også en solid dosis pr-sludder – nu er du advaret!