Franske Nayva har lanceret en taxa uden rat og pedaler, som fra næste år skal slippes løs i Frankrig, USA og Australien, og Navya melder sig også klar til de københavnske gader. Konsulenthuset McKinsey peger på, at robottaxaer vil vende op og ned på bilmarkedet, som vi kender det i dag.
En af de brancher, som for alvor kan vente sig noget af udviklingen inden for autonome køretøjer, er taxabranchen. Det kræver ikke nogen ph.d. at se potentialet i at lade førerløse biler fragte mennesker rundt i byerne, hvor en mere effektiv disponering over køretøjerne og lavere pris kunne vende op og ned på for indbyggernes taxavaner og udnyttelsen af vognmandens flåde.
Ifølge konsulenthuset McKinsey rækker potentialet i robottaxaer dog længere end til hyrevognsbranchen, for byboere har udsigt til en langt billigere form for individuel transport, end privatbilen leverer.
(Hint: Hvis du bare vil have prisen på grisen, skal du helt ned i bunden af artiklen)
“Sammenlignet med privat ejerskab i dag, hvis man bor i byen, kan robottaxaer være 30 til 50 pct. billigere for dig, hvis du bruger robottaxaer hver gang i stedet for at eje en bil,” siger Philipp Kampshoff, der er partner i McKinsey Center for Future Mobility’s Houston-kontor, i et skriv.
Bestemmer selv om man vil dele
Han forklarer, at det på længere sigt vil tvinge bilfabrikanterne til at tænke i produkter, som slutbrugerne skal dele med hinanden i højere grad end i dag. Sådan en type bil har den franske producent Navya nu præsenteret. Herhjemme er Navya bedst kendt i sammenhæng med selskabet Autonomous Mobility, som har importen af Navyas førerløse bus ved navn Arma.
Den nye robottaxa, som Navya har navngivet Autonom Cab, kan rumme seks personer og har en topfart på 90 km/t. Længden på 465 cm svarer til en almindelig stationcar, og evnen til at køre uden fører skyldes blandt andet, at den er forsynet med ikke mindre end 10 lidar-sensorer, seks kameraer og fire radarer. En lidar-sensor er en form for ultrarød laser-sensor, som kan måle omgivelserne meget nøjagtig (se evt. Waymos forholdsvist pædagogiske forklaring her).
Den nye taxa kommer til at køre i Frankrig, Australien og USA fra andet kvartal 2018. Navya vil ikke komme nærmere ind på, i hvilke byer man til den tid vil kunne tage en tur, men eftersom Navya i forvejen samarbejder med transportselskabet Keolis om drift af Arma-bussen i Las Vegas og Paris-forstaden La Défense, er de to byer oplagte bud. Hver af de to partnere vil ifølge Navya råde over fem-seks biler til en start.
I McKinsey mener man, at robottaxaer først for alvor vil blive udbredte, når de kan køre overalt. Phillip Kampshoff forklarer, at motorveje i øjeblikket er udfordrende for en robottaxa på grund af hastigheden, som stiller store krav til bilens reaktionsevne, hvorimod trafikken i byerne foregår i et tempo, hvor robottaxaen i yderste konsekvens bare kan holde ind til siden og overveje sit næste træk. Det er ikke muligt på motorvejen.
“Forestil dig, at noget falder ned fra lastbilen foran dig. Bilen skal være i stand til at sige, “er det en papirspose, eller er det en sten?” Og baseret på, hvad bilen end opdager, skal den træffe den rigtige beslutning om enten at køre uden om genstanden eller bare køre ind i den,” siger han.
Phillip Kampshoffs kollega Asutosh Padhi peger på, at biler, der for alvor når niveau på SAE-skalaen over autonome køretøjer, ligger mere end ti år ude i fremtiden.
Klar til København
Hos Autonomous Mobility har man endnu ikke ambitionerne for Autonom Cab på plads. Uden Hænder har spurgt Navya, hvorvidt københavnske taxavognmænd kan gøre sig forhåbninger om at indsætte den førerløse taxa, og det skriftlige svar lyder sådan her:
”Vi er klar til det, og vi vil være glade for at udvikle vores løsninger der (i København, red.) i 2018.”
Skulle det have interesse, starter priserne ved 260.000 euro, svarende til 1,9 mio. kroner. Til sammenligning koster en af de mest populære taxaer på markedet, en Mercedes E220d, 298.730 kroner inkl. moms og uden afgift. Prisforskellen er altså betragtelig, men så slipper man også for lønninger til chaufførerne.