En bil kører selv i sne, Waymo finder forsikring til sine passagerer, Daimler køber en kørselstjeneste og Uber er udsat for nye beskyldninger. Her er overblikket over den forgange uges selvkørende nyheder.
Finske forskere kører uden hænder i sne
I Finland har et hold fra forskningscentret VVT udviklet en bil, der kan køre selv i snevejr.
De biler med selvkørende systemer, der er på markedet i dag, bruger kameraer til at se vejens hvide striber og følge dem, men det kan af gode grunde ikke lade sig gøre i snevejr. I stedet har VVT udstyret en VW Touareg med nøjagtigt GPS-udstyr og tre laserscannere i fronten. At dømme efter en video på VVT’s hjemmeside kommer bilen igennem snevejr ved egen hjælp, om end med noget slinger i valsen (VVT).
Waymo kan nu forsikre passagerer i førerløse biler
Google’s søsterselskab Waymo har indgået en aftale med forsikringsselskabet Trov om at forsikre passagerer i Waymos førerløse biler, når de i løbet af ”et par måneder” vil begynde at tilbyde ture til forbrugere i Phoenix, Arizona.
Trov blev etableret i 2012, og begyndte sidste år at forsikre forbrugerelektronik for korte perioder i England og Australien. Kunden aktiverer simpelthen bare forsikringen på sin telefon og deaktiverer den igen, når det passer kunden.
I Waymos tilfælde skal Trov forsikre passagererne og deres ejendele efter samme princip – altså kun fra turen begynder til turen slutter. Selvkørende biler forventes overordnet set at skære 80 pct. af omsætning på bilforsikringer i USA på grund af bedre sikkerhed og nye former for ejerskab (Wall Street Journal).
Waymo kører allerede nu med førerløse biler i en forstad til Phoenix, men kun med særligt udvalgte testpersoner om bord.
Ex-sikkerhedschef beskylder Uber for tyveri, bestikkelse og spionage
Uber har været igennem meget modvind. Ikke kun for deres forretningsmodel, der har gjort kørselstjenesten forbudt i mange lande, men også for deres måde at drive en virksomhed på.
Det har ført til en længerevarende konflikt med rivalen Waymo, der har sagsøgt Uber for at stjæle forretningshemmeligheder.
Nu træder den tidligere sikkerhedschef Richard Jacobs, der arbejdede i Uber fra marts 2016 til april 2017, frem og beskylder Uber for at bestikke udenlandske embedsmænd, stjæle konkurrenters forretningshemmeligheder og udspionere politikere og konkurrenter. Ubers advokat slår anklagerne hen og karakteriserer Richard Jacobs som en mislykket medarbejder, der blev degraderet og nu har vendt sig mod sine overordnede (Guardian).
Ubers grundlægger, den kontroversielle iværksætter Travis Kalanick, forlod CEO-posten i juni 2017.
Daimler opkøber Uber-konkurrent
Den franske kørselstjeneste Chauffeur Privé har fået Mercedes-Benz’ moderselskab, Daimler, i ejerkredsen. Daimler har tidligere købt op i delebilstjenester og samkørselsplatforme i Europa, Mellemøsten og Nordafrika.
Når bilerne kan køre helt selv, bliver det lettere at dele bil med andre, og derfor forudser nogle, at delebilstjenester vil komme til at spille en stor rolle i fremtidens bilmarked. Blandt dem er Daimler-koncernen, som allerede er stærkt repræsenteret med delebilstjenesten Car2go.
Chauffeur Privé har 1,5 mio. brugere og 18.000 chauffører, og den Uber-lignende tjeneste opererer i Paris, Lyon og Cannes. Daimler har indtil videre købt ”over 50 pct.”, og vil købe resten i 2019. (Tech.eu).
Se også Daimlers bud på en delebil anno 2030 her.
Kinesisk kørselstjeneste rejser 25 mia kr til kunstig intelligens
Didi, der er den største kørselstjeneste i Kina, har skaffet fire mia. dollars (25 mia. kr.) i ny kapital. De mange penge skal bruges på elektriske biler, international ekspansion og udvikling af kunstig intelligens, som Didi allerede har investeret massivt i.
Kapitalindsprøjtningen kommer efter, at Didi tidligere har fået 13 mia. dollars (81,7 mia. kr.) at gøre godt med fra blandt andre Apple, Alibaba og Tencent.
Dermed er markedsværdien af den kinesiske kæmpe oppe i nærheden af Ubers (Techcruch).
Movia og Region Sjælland vil teste selvkørende busser på hospital
Trafikselskabet Movia og Region Sjælland vil begge poste to mio. kroner i et projekt, der i første omgang skal ende med, at en selvkørende bus kører indendørs i et hospitalsområde.
Projektet skal vare i to år, og i senere faser er der planer om, at den selvkørende bus først skal køre udendørs mellem hospitalsbygninger og senere køre til og fra trafikknudepunkter som fx Køge S-togsstation (Ingeniøren).