close

Nyhedsoverblikket uge 1

Foto: Hyundai

Hyundai og VW søger mod samme underleverandør, hollandske Amber vil sende førerløse delebiler på Eindhovens gader i år, og så er der nyt om Apples selvkørende ambitioner. Her er årets første overblik over de vigtigste nyheder siden jul.

VW og Hyundai går sammen med Aurora om selvkørende teknologi

For bilproducenterne er det er stor mundfuld at udvikle selvkørende teknologi, og derfor dukker der stadigt flere samarbejder op mellem bilfabrikanter og underleverandører.

Heriblandt er både VW-koncernen og Hyundai, som vil købe selvkørende teknologi hos Aurora Innovations. VW skriver i en pressemeddelelse, at teknologien skal føre til udbredelsen af elektriske førerløse køretøjer, der skal danne grundlag for at sælge mobilitetsydelser i byer.

Hyundai oplyser i en anden pressemeddelelse, at samarbejdet med Aurora skal munde ud i biler, der er selvkørende på niveau 4 i 2021.

Aurora er grundlagt af Chris Urmson, der tidligere har stået i spidsen for Google’s selvkørende division.

”Hos Aurora bygger vi en fører. Vi bygger ikke førerassistentsystemer,” siger han til The Verge.

Hollandske Amber vil operere førerløse BMW’er i 2018

Det nystartede delebilsselskab Amber kan ende med at slå danske Movia i kapløbet om at operere delebiler, som selv kan komme til kunderne.

I hvert fald er det ambitionen, at et antal af Ambers BMW I3-delebiler i løbet af 2018 skal køre selv i nattens mulm og mørke i den hollandske by Eindhoven.

Pointen er, at Amber på den måde sparer mandetimer på at positionere bilerne, så de er klar hos kunderne næste morgen. I første omgang vil bilerne blive overvåget konstant, køre i busbanerne så vidt muligt, ikke over 20 km/t og bremse hårdt op for hvad som helst, der måtte være i vejen (IEEE Spectrum).

Lyder det bekendt? I Danmark pønser Movia, der driver Drivenow i København, på noget lignende. Det kan du læse mere om her.

Bosch og Conti køber sig ind i kortselskabet Here…

De store tyskeres fælles kortvirksomhed, Here, har været i vælten omkring nytår. Here blev opkøbt af BMW, Audi og Daimler tidligere i 2017, og i forbindelse med den store teknologimesse CES i Las Vegas, som bliver afholdt i disse dage, er det kommet frem, at Bosch og Continental nu har gjort de tre bilfabrikanter selskab i ejerkredsen. De to underleverandører har hver købt fem pct., oplyser Here.

I juledagene blev et partnerskab mellem Here og LG annonceret. Ifølge LG  skal partnerskabet understøtte udviklingen af autonome køretøjer ved at sammenføre Heres kortdata og LG’s ekspertise inden for telekommunikation.

…som Apple – måske – prøver at gøre overflødigt!

Apple har holdt sine ambitioner for selvkørende biler under radaren, siden selskabet i 2016 droppede planerne om at producere en selvkørende bil.

En patentansøgning indikerer nu, at Apple pønser på en teknologi, der skal gøre selvkørende biler uafhængige af navigationsdata. Ifølge CNBC fremgår det af ansøgningen, at Apples system vil gøre det muligt at styre bilen ”uafhængigt af data modtaget fra andre enheder uden for køretøjet og eventuelle navigationsdata, der er lagret lokalt i køretøjet.”

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response