En storby i Californien kommer næste år til at lægge asfalt til et projekt, hvor Mercedes og Bosch vil komme trængselsproblemer i møde med selvkørende shuttle-busser.
Hvis man skal tro prognoserne, kommer trængsel til at blive et stadigt større problem i storbyer verden over i fremtiden. Selvkørende transport bliver både anset som skurken, der vil betyde flere kørte kilometer, men også som redningen, der gør det nemmere at dele biler og busser.
I et nyt projekt vil to tyske industrigiganter tage et skridt i retning af selvkørende teknologi som redningen på trængselsproblemerne. Det er Bosch og Daimler – bedst kendt for bilmærket Mercedes-Benz – der står bag. Projektet kommer til at finde sted i en endnu ikke offentliggjort storby i Californien, skriver Mercedes i en pressemeddelelse.
Pilotprojektet starter i anden halvdel af 2019. Til den tid vil de to virksomheder demonstrere, hvordan man kan integrere mobilitetstjenester som Moovel, bildeling som Car2go og tilkaldetjenester som My Taxi på intelligent vis. Transportmidlet i forsøget skal være en “helt selvkørende shuttle”, som der dog ikke er yderligere oplysninger om.
”At udvikle den selvkørende teknologi til et niveau, som kan sættes i serieproduktion, er ligesom en ti-kamp. Det er ikke nok at være god i en eller to discipliner. Man er nødt til at mestre samtlige discipliner. Kun på den måde vil man succesfuldt kunne bringe selvkørende biler til vejene i byerne på en sikker måde,” siger Dr. Stephan Hönle, direktør for automated driving hos Bosch GmbH, i pressemeddelelsen.
Læs også: Mercedes køber Car2go op til muligt partnerskab med BMW
Lægger vægt på sikkerhed
Med valget af Californien går Daimler og Bosch ind på et marked, hvor også andre spillere inden for selvkørende teknologi har markeret sig. Det gælder blandt andre Googles søsterselskab Waymo, der har fået tilladelse til at teste biler uden fører på de californiske veje.
Den tyske Bosch-Daimler-duo er altså ikke de første på markedet. Måske er det årsagen til, at Mercedes i pressemeddelelsen lægger stor vægt på sikkerhed. I hvert fald udtaler Daimlers direktør for automated driving Michael Hafner, at den afgørende faktor er at introducere et sikkert, pålideligt og modent system.
”Sikkerhed har højeste prioritet og er det konstante tema i alle aspekter af udviklingsarbejdet på vejen mod serieproduktion. I tilfælde af tvivl går grundighed forud for hastighed,” siger han.
Læs også: Politi: Uber-testkører så talentshow under dødsulykke
Udtalelsen har en slet skjult hentydning til Uber. En selvkørende testbil fra den amerikanske kørselstjeneste ramte og dræbte tidligere i år en fodgænger, og Uber er efterfølgende blevet kritiseret for at gå på kompromis med sikkerheden for at få et selvkørende produkt på markedet i en fart.
Mercedes-Benz har haft tilladelse til at teste selvkørende biler i områderne i og omkring Sunnyvale i Californien siden 2014 og i Sindelfingen/Böblingen i Tyskland siden 2016.
Uden Hænder har tidligere testet de delvist selvkørende egenskaber i Mercedes’ største nuværende modeller. Konklusionen er, at Mercedes er den bilproducent, som i øjeblikket er længst fremme på området.
Læs mere TEST: Mercedes E-klasse kører fra konkurrenterne – af sig selv