close

Lastbil uden førerhus kører nu på svenske veje

Einride-selvkørende-lastbil-jönköping

Den selvkørende lastbil Einride T-Pod kører nu for DB Schenker på en kort strækning i Jönköping. Med tiden skal samme operatør overvåge ti selvkørende lastbiler.

Den er eldrevet, den er syv meter lang, og den har ikke noget førerhus. Ikke desto mindre kører den selvkørende lastbil Einride T-Pod nu i et forsøg, som logistikselskabet DB Schenker kalder verdens første af sin art.

Forsøget foregår i Jönköping. Her fragter den selvkørende lastbil gods mellem to af DB Schenkers lagerbygninger på en strækning, der er omtrent 350 meter lang. Heraf foregår ca. 100 meter på offentlig vej. Ikke meget, men det er vigtigt at gå langsomt frem, lyder det fra Mats Grundius, der er regional direktør for DB Schenker Cluster.

“Det her er en mulighed for at skaffe os viden om ny teknologi, og det er et skridt i retning af vores omstilning til et bæredygtigt transportsystem,” siger han i en pressemeddelelse.

Læs også: Uber stopper udvikling af selvkørende lastbiler

Overvåges fra kontrolcenter

Der har tidligere været forsøg med selvkørende lastbiler i flere lande. Ifølge Einride og DB Schenker er det dog første gang i verden, at en lastbil kører helt uden fører ombord på offentlig vej.

Svensk start-up og udvikler af selvkørende lastbiler.
Grundlægger og CEO: Robert Falck, der indtil 2016 var hos Volvo Trucks
Foruden T-Pod findes modellen T-Log, der er tiltænkt førerløs transport af træstammer.

Einride T-Pod er ganske enkelt designet uden førerhus. I stedet sørger kameraer samt radar- og lidarsensorer for, at lastbilen kan navigere på en forudbestemt rute samtidig med, at den ser alt omkring den. I et operationscenter i Borås, ca. 80 km fra Jönköping, sidder der så en operatør, som kan se lastbilens omgivelser i 360 grader og holde øje med, at alt går forsvarligt for sig.

Den førerløse Einride T-Pod rummer 15 europaller. Foto: Einride

Einride oplyser dog til Udenhænder.dk, at der på grund af krav fra de svenske myndigheder også er en person i nærheden af T-Pod’en under forsøget. På en knap kan denne person afbryde kørslen, hvis der skulle være ved at ske noget utilsigtet.

En operatør til ti lastbiler

Einride T-Pod har et batteri på 200 kwh. Det er dobbelt så meget som i de eldrevne personbiler på markedet, der har den længste rækkevidde i øjeblikket. T-Pod kan rumme 15 europaller, og fuldt lastet har den en totalvægt på 26 ton.

Rækkevidden er 200 km, og tophastigheden er begrænset til 85 km/t. Så hurtigt kommer den selvkørende lastbil naturligvis ikke til at køre under forsøget i Jönköping. Med tiden er det planen, at forsøget skal udvides til at omfatte længere distancer.

Det er også planen, at samme operatør skal kunne overvåge op til 10 selvkørende lastbiler ad gangen. Det kan for eksempel ske ved, at operatøren følger en lastbil tæt, imens den kører fra starten af sin rute til motorvejsnettet. Her er behovet for overvågning langt mindre, og operatøren kan dedikere sin opmærksomhed til en anden lastbil, der befinder sig i mere krævende trafik.

Læs også: VW tester selvkørende biler på ny strækning i Hamborg

Skal bruge 5G

Billeder fra Einride T-Pod’s kameraer bliver sendt til operationscentret i Borås på det almindelige mobilnet. Ifølge Einride er avanceret 4G-netværk til strækkeligt for nu. Med tiden, når flere flåder af autonome køretøjer skal fjernstyres, vil 5G-netværk dog blive en nødvendighed, lyder det.

Det kommercielle samarbejde mellem Einride og DB Schenker blev til i april sidste år. I november begyndte forberedelserne til forsøget i Jönköping, og i marts kom så myndighedernes godkendelse af at udvide forsøget til offentlig vej.

DB Schenker har option på at lave nye forsøg med Einride i andre lande.

Foto: Einride

Læs også: Nu ruller selvkørende busser i Oslo med dansk operatør

Tags : DB SchenkerEinridelastbilsverige
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response