Ingen skal være i tvivl om, at der er tale om noget selvkørende, når fire autonome shuttlebusser fra Drive.ai nu kører i Texas-byen Frisco.
De er skrigende orange, de har fire klodsede LED-skærme udenpå, og der står “self-driving vehicle” med store bogstaver hen ad siden. Ingen skal være i tvivl om, at her kommer en selvkørende minibus, når fire køretøjer fra selskabet Drive.ai’s nu begynder at samle passagerer op på gaden i byen Frisco i Texas.
Der er tale om den seneste selvkørende kørselstjeneste i USA. Siden april i år har Drive.ai testet på et fem kvadratkilometer stort areal i bymidten, hvor de selvkørende minibusser kommer til at køre. Foruden testkørsel på rigtige veje har selskabet kørt det, der svarer til en mio. miles (1,6 mio. km) i simulatorer.
“For os er millionen ikke bare en milepæl. Det er et tal, der understreger vores evne til at levere sikker, gennemtestet service til offentligheden,” skriver Drive.ai i et blogindlæg.
Læs også: Et år senere – stadig ingen selvkørende forsøg i Danmark
I simulatoren har minibusserne blandt andet lært at håndtere situationer, der ikke bør forekomme på offentlig vej, men som sagtens kan hænde alligevel. Fx biler, der holder parkeret i to lag. Mandag i denne uge blev det så muligt for helt almindelige mennesker at tilkalde bussen via en app.
Chauffør skal ud
Indtil videre er der en chauffør bag rattet. Ifølge mediet the Verge er det dog planen, at chaufføren snart skal hoppe over på passagersædet. Hvis alt går vel, og hvis brugerne tager godt imod, skal minibusserne køre helt uden bemanding fra årsskiftet.
I modsætning til markedslederen Waymo, hvis førerløse, hvide minibusser i forbifarten sagtens kan forveksles med en helt almindelig familieslæde, har Drive.ai valgt at skilte højlydt med, at her kommer noget selvkørende. De fire LED-skærme fortæller forbipasserende, hvad minibussen har gang i. Det kan fx være, at fodgængere trygt kan krydse vejen.
Det iøjnefaldende og klodsede udseende er med fuldt overlæg, lyder det fra Drive.ai. Tanken er, at farverne skal lede brugernes tanker hen på noget så trygt som en skolebus, og den tydelige kommunikation med andre trafikanter skal være med til at skabe tryghed omkring den selvkørende minibus.
Ombygget Nissan
Rent teknisk er der tale om en ombygget Nissan NV200, der herhjemme er bedste kendt som eldrevet varevogn. Drive.ai har forsynet minibussen med 10 kameraer, fire lidar-sensorer og en radar, som alt sammen kommer fra andre leverandører. Software-delen, der bestemmer hvad minibussen skal gøre med oplysningerne fra alle sensorerne, er dog udviklet af Drive.ai selv.
Læs også: Waymo-CEO om europæisk entre: Det kan tage nogle år
Drive.ai blev grundlagt i 2015 af kandidatstuderende fra Stanford University og har i dag mere end 100 medarbejdere.
Tidligere på året udsendte Drive.ai en video, der viser minibussen køre selv i Frisco. Blandt andet krydser den en sekssporet vej. Her er den: