Allerede i 2019 vil GM sætte en bil uden rat i en form for produktion. Men hvorfor er det lige, at kabinen bare er en helt almindelig kabine uden rat?
Som producent af Cadillac, Chevrolet og flere andre mærker har den amerikanske bilgigant General Motors (GM) givet os mange spændende biler gennem tiderne.
Men der er også skrevet tykke bøger om, hvordan GM’s ledelse gennem årtier har siddet på toppen af en skyskraber i Detroit og besluttet, hvad amerikanerne har lyst til at parkere i deres indkørsler. Uden at ulejlige sig ned på jorden for at spørge amerikanerne først.
Når man ser nærmere på den seneste generation af GM’s selvkørende bil, kan man godt få den tanke, at der stadig er overskyet uden for GM-direktionens vinduer. Bilen er en videreudvikling af elbilen Chevrolet Bolt, som i Europa bliver solgt som en Opel Ampera. I 2016 købte GM den nystartede virksomhed Cruise, der var begyndt at arbejde på selvkørende biler, nu er vi nået til fjerde generation i serien af udviklingsbiler fra GM/Cruise.
Ifølge flere medier fortalte GM på en telekonference i sidste uge, at man har ansøgt myndighederne om tilladelse til at slippe bilen fri på gaderne. Hvis det lykkes, vil 2500 biler komme ud at køre i syv forskellige stater i USA i 2019.
Bilen skal køre som en førerløs taxatjeneste. Uden rat og pedaler er der plads til en ekstra passager, og der er for eksempel tænkt over situationer, hvor passagererne ikke lige får lukket døren ordentligt efter sig – for dørene kan lukke selv. Men prøv så lige at se billedet af kabinen igen:
Jo, det ser futuristisk ud, og hvem bliver ikke betaget af solopgang over San Francisco. Men hvorfor er instrumentbordet stadig delt asymmetrisk, som i helt almindelig Chevy Bolt – og alle andre biler, for den sags skyld – med rat?
Det virker måske som en detalje, men bilers kabiner er asymmetriske for at gøre det rart at være den, der kører bilen. Så forestil dig, at du tager plads i venstre forsæde. Alt er ved det gamle, bortset fra at der hverken er rat eller pedaler. Min tese er, at du vil have en fornemmelse af at være i kontrol, uden at have skyggen af kontrol. Det vil gøre oplevelsen ved at køre i sådan en førerløs bil endnu mere angstprovokerende, end den allerede er.
Læg dertil, at førerløse biler åbner rigtig mange nye muligheder for at lave andre ting, imens man kører, end at sidde med snuden fremad og tage hensyn til, at personen bag rattet skal koncentrere sig. Man kunne snuppe en lur. Man kunne se nyheder på en skærm af anstændig størrelse. Man kunne vende sæderne om og spille Rommy med dem på bagsædet.
Biler vil ikke bare være biler
Intet af det lader der til at være taget hensyn til i Cruise AV 4.0, som bilen hedder indtil videre. Det står i skærende kontrast til det nye bilmærke Byton, som på trods af, at bilen har et rat, har tænkt grundigt over passagernes ve og vel i en selvkørende bil.
Måske er det bare fordi, at GM har gemt en videreudvikling af kabinen til senere versioner for at spare penge. Måske er det fordi, at GM lige pludselig fik travlt med at præsentere noget opsigtsvækkende, efter at konkurrenten Waymo har stjålet rampelyset ved at køre med passagerer i biler – og så gik det med kabinen lidt hurtigt.
Men det kan også være, at GM bare ikke har tænkt over, hvad det indebærer, når man fjerner rattet og ikke gør så meget andet. I så fald vil det være et billede på, at bare fordi vi går en fremtid med selvkørende biler i møde, vil der stadig være stor forskel på, hvor gode bilerne er at køre i.