Den selvkørende testbil fra Uber, som i marts påkørte og dræbte en fodgænger, kunne angiveligt godt se fodgængeren. Alligevel valgte bilen at ignorere informationerne fra bilens sensorer, skriver amerikansk medie.
Der mangler stadig svar på flere spørgsmål, efter en selvkørende testbil fra Uber kørte direkte ind i en fodgænger i marts i år. Uber-bilen, en Volvo XC90 udstyret med Ubers egen selvkørende teknologi, kørte direkte ind i 49-årige Elaine Herzberg, som var ved at krydse en bred vej i en forstad til Phoenix i Arizona, imens hun trak sin cykel.
Et af de store spørgsmål er, hvorfor bilens avancerede sensorer ikke så Elaine Herzberg tids nok til at køre uden om hende. Imens der endnu ikke er nogen officiel forklaring på, hvad der førte til ulykken, har to anonyme kilder med kendskab angiveligt løftet lidt af sløret over for det amerikanske medie The Information.
Kilderne forklarer, at bilens sensorer opdagede fodgængeren, men at bilens “hjerne” besluttede sig for, at der ikke var nogen grund til at reagere.
Programmering er afgørende
En af de største udfordringer ved at lave en selvkørende bil er at lære bilen, hvad den skal stille op med de mange indtryk, der kommer fra kamera, radar og lidar-sensorer. Sensorerne kan være nok så avancerede, men hvis ikke bilens “hjerne” i form af en computer og noget software kan omsætte informationerne fra sensorer til den korrekte handling, vil der ske fejl.
Læs også: Tesla sagsøgt efter anden dødsulykke på autopilot
Bilens software skal blandt andet programmeres, så bilen ikke hugger bremsen i for hvad som helst. Hvis der for eksempel blæser en plastikpose over vejen, vil det være bedst, at bilen fortsætter ufortrødent. Er det på den anden side en fodgænger, der er på vej over vejen, skal der en helt anden form for handling til.
Ifølge The Information mener ledende skikkelser i Uber, at systemet i den bil, som ramte og dræbte Elaine Herzberg, var programmeret med nogle relativt brede tolerancer for, hvad bilen skulle standse for.
“Men programmeringen var gået for vidt, og bilen reagerede ikke hurtigt nok,” siger en af kilderne ifølge The Information.
Testkører var uopmærksom
Der sad en testkører i den selvkørende Uber-bil, som skulle holde øje med, at bilen kørte efter hensigten. Uden Hænder har tidligere bragt en video af testkøreren i sekunderne op til ulykken, som viser, at opmærksomheden var et andet sted end på vejen.
Læs mere: Politi frigiver video af Uber-uheld
Den uopmærksomme testkører har været med til at puste til en debat om, hvorvidt biler med selvkørende egenskaber er decideret farlige at køre i. Kort efter Uber-ulykken kørte en Tesla Model X på autopilot direkte ind i en betonbarriere på en motorvej i Californien, hvilket resulterede i førerens død.
Tesla har siden sagt, at føreren ikke havde hænderne på rattet i seks sekunder op til bilens møde med betonen. Netop den information har også været med til at understrege, at det kan være svært for mennesker at håndtere teknologi, som på den ene side overtager kørslen, men som på den anden side stadig kræver fuld opmærksomhed, hvis ulykker skal undgås.
I løbet af den seneste uge er der sket yderligere to ulykker med Teslaer i USA. Heriblandt et tilfælde, hvor en Tesla Model S med ca. 100 km/t kørte op bag i en brandbil, der holdt for rødt. Det er dog endnu ikke bekræftet, om bilen havde autopilot-funktionen aktiveret op til sammenstødet, hvor føreren af bilen i øvrigt slap med en brækket ankel.
Læs også: Tesla Model S 100D – det selvkørende udviklingsprojekt