close

Nu kan dansk selskab endelig køre med selvkørende busser – i Sverige

selvkørende-bus-göteborg

I morgen kan danske Autonomous Mobility langt om længe sende den første selvkørende bus ud på offentlige veje. Det kommer dog ikke til at ske i Danmark, men i Gøteborg.

Der er efterhånden gået fem måneder, siden Autonomous Mobility afleverede den første ansøgning om forsøg med selvkørende busser til det danske Vejdirektoratet. 

Godkendelsen er stadig ikke kommet på plads, men i mellemtiden har den nystartede virksomhed fået grønt lys til at åbne en rute i den svenske by Gøteborg. 

Ruten bliver indviet i morgen, den 3. maj. I første omgang skal en enkelt bus af typen Navya Arma køre i fire uger på en rute med tre stoppesteder i området omkring Chalmers Teknologiske Universitets campus i bydelen Johanneberg. 

Læs også: Autonomous Mobility-CEO forventer betalende kunder i 2019

Umiddelbart efter sommerferien, når Gøteborgs indbyggere kommer tilbage til byen, bliver bussen rykket ned i bydelen Lindholmen. Her får den selskab af endnu en bus af samme slags, og så kommer de to selvkørende busser for alvor på prøve i løbet af de 6-8 måneder, som forsøget kommer til at vare. Også selvom der vil være en operatør i busserne hele tiden.

Foto: Autonomous Mobility

Busserne kommer til at køre på en tæt trafikeret firesporet vej blandt biler, som ofte kører hurtigere, end busserne kommer til. Altså nogle helt andre forhold end den lukkede bane på DTU, hvor Autonomous Mobility hidtil har prøvet sine selvkørende busser af.

“Vi blev nærmest helt forpustede, da vi kom derop og så, hvor meget trafik, der egentlig var,” sagde Jakob Münter, forretningsudvikler i Autonomous Mobility, da han på konferencen Autodrive 2018 præsenterede projektet. 

Læs også: Forsøgsordning var til debat på selvkørende konference

Han fortalte, at den svenske transportstyrelse har den holdning, at så længe Autonomous Mobility har tilladelse til at køre på strækningen, må utålmodige bilister navigere udenom, selvom det kan komme til at skabe trafikpropper.

“Men det er også her, vi virkelig lærer noget, når vi for eksempel skal til at skifte vognbane,” sagde Jakob Münter. 

Lindholmen er som bydel sammensat af boliger og kontorbyggerier, og mange parkeringspladser bliver nedlagt for at give plads til nye byggerier. Blandt andet det 245 meter høje Karla-tårnet, som bliver den højeste bygning i Norden, når den står færdig i 2021. 

Illustration: Autonomous Mobility

Forsøget med de selvkørende busser skal blandt andet være med til at afklare, hvordan det er muligt at transportere borgere, som arbejder i området, ind til deres arbejdsplads fra parkeringpladser længere væk fra centrum.

Som Uden Hænder tidligere har beskrevet, er Autonomous Mobility ejet af Samler Gruppen, som blandt andet står bag importen af VW og Audi i Danmark.

Foruden projektet i Gøteborg er Autonomous Mobility valgt som operatør af et projekt i Aalborg. Ansøgningen til forsøget er endnu ikke afleveret, men Autonomous Mobility oplyser i dag til Uden Hænder, at man forventer at kunne indsætte tre selvkørende busser i det tidlige efterår.

Læs også: Aalborg indsætter tre selvkørende busser efter sommerferien

Det er stadig ikke offentliggjort, hvor det forsøg, som Autonomous Mobility afleverede en ansøgning til i november 2017, skal finde sted.

“Vi regner med, at der ikke går alt for længe, før vi kan fortælle noget, men det er svært at sige,” siger Anne Rosa Simonsen, kommunikationsansvarlig i Autonomous Mobility.

Forsøget i Gøteborg er i øvrigt ikke det første forsøg med selvkørende busser i Sverige. Siden slutningen af januar har Nobina opereret to selvkørende busser fra producenten Easymile på en 1,5 km lang rute i Stockholm.

FAKTA Navya Arma

  • Tophastighed i Göteborg: 20 km/t
  • Antal passagerer: 10
  • Vægt: 2.400 kg
  • Mål: 475 cm (L), 265 cm (H), 211 cm (B)
  • Rækkevidde: Ca. 100 km eller 8 timers kørsel på en opladning.
  • Eldrevet.
  • Understøtter bæredygtig byudvikling med færre parkeringspladser.
  • Busmodellen kører i dag i projekter i Frankrig, USA, Schweiz og Australien.
Tags : autonomous mobilityselvkørende bussverige
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response