close

Nu vil Bosch vippe Waymo af pinden

Bosch-shuttle-CES
Illustration: Bosch

Underleverandøren Bosch har afsat 30 mia. kroner til at vippe Waymo af pinden som verdensledende inden for selvkørende biler.

Med et storstilet investeringsprogram understreger den tyske underleverandør Bosch nu, at ambitionerne inden for selvkørende biler er tårnhøje.

Frem mod 2022 vil industrigiganten bruge fire mia. euro, svarende til 30 mia. kroner, på udviklingen af autonomi. Og selvkørende transport er en stor del af Bosch’ afdeling for autonomi.

“Førerløs kørsel vil blive en game changer, når det gælder individuel transport. Det vil åbne døren for disruptive forretningsmodeller som robot-taxaer og shuttle-baseret mobilitet,” siger Volkmar Denner, CEO hos Bosch, i en pressemeddelelse.

Hos Bosch er 4.000 ingeniører beskæftiget med automatiseret kørsel. Bosch er i forvejen en af de største spillere på markedet, når det kommer til delvist selvkørende assistentsystemer, og leverer blandt andet radar-udstyr til Tesla og Honda. Siden 2017 har tæt samarbejde med Mercedes-Benz har også været en del af Bosch’ berøringsflade med selvkørende teknologi.

Læs også: Ny Honda Civic: Den retmæssige Årets Bil 2018 kan køre selv

Vil slå Kina og USA

Imens flere bilfabrikanter arbejder hårdt på at udvikle selvkørende biler, er det dog underskoven af leverandører til bilfabrikanterne og særligt udfordrere fra it-industrien, der umiddelbart ser ud til at være kommet hurtigst fra land.

Målt på antallet af selvkørende testbiler i flåden og kørte testkilometer fører Google’s søsterselskab Waymo kapløbet om at komme først med egentlig selvkørende teknologi. Og i Kina er virksomheder som søgemaskinen Baidu og kørselstjenesten Didi Chuxing godt på vej.

Foto: Bosch

Eftersom kunstig intelligens er en afgørende ingrediens i selvkørende biler, er det måske ikke overraskende. Men erfaring med biler og industri generelt vil komme til at gøre en forskel, lyder det fra Volkmar Denner.

“Ja, amerikanske og kinesiske selskaber dominerer kunstig intelligens til forbrugere. Men uden erfaring inden for trafik, produktion eller bygninger vil deres potentiale komme til at halte bagefter potentialet i industriel kunstig intelligens,” siger han og fortsætter:

“Som førende inden for innovation vil vi selv mestre kunstig intelligens og slutte os til den globale elite.”

Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark

Ikke kun køretøjer

En af de helt store kilder til indtjening i fremtidens transportindustri forventes at blive mobilitetstjenester. Her kan kunder abonnere på transport hos en bestemt udbyder og bestille transporten, når behovet er der. Bosch henviser til analyser fra det globale konsulenthus Roland Berger, der viser, at der i 2025 vil være 2,5 mio. shuttlebusser i Europa, USA og Kina, som er knyttet til en mobilitetstjeneste. Heraf vil de fleste være selvkørende.

“Bosch er ved at udvikle en unik pakke med hardware, software og mobilitetstjenester til fremtidens shuttle-mobilitet,” sagde Bosch-direktøren Markus Heyn i forbindelse med, at han præsenterede shuttle-bussen på billedet herover forud for CES-messen i Las Vegas.

En del af bussens hardware er kamerateknologi, der kan spotte tyggegummi på sæderne eller spildt kaffe på gulvet. På den måde kan bussen holdes ren. Bosch nævner ikke noget om, hvorvidt teknologien også skal bruges til at stille tyggegummisynderen til ansvar.

Bosch har planer om at firedoble antallet af ansatte eksperter i kunstig intelligens fra 1.000 på nuværende tidspunkt til 4.000 i 2021.

Når det gælder assistentsystemer til biler forventer Bosch at sælge for to mia. euro (ca. 15 mia. kroner) i løbet af i år. Som Uden Hænder tidligere har skrevet, var Bosch i 2017 den virksomhed med flest globale patenter inden for selvkørende teknologi.

Læs også: Her er virksomhederne med flest selvkørende patenter

Tags : Boschunderleverandører
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response