close

VW og Audi præsenterer nye selvkørende biler på Shanghai 2019

På Shanghai-udstillingen viser både Volkswagen og Audi nye bud på delvist selvkørende biler. Den store eldrevne VW I.D. Roomzz skal være klar allerede i 2021.

Det kan godt være, at Fords CEO lige har sagt, at Ford undervurderede udfordringen i at udvikle selvkørende biler.

Men hos Audi og VW er der ikke nogen slinger at spore i valsen, når to nye konceptbiler troner på de tyske mærkers stande under biludstillingen i Shanghai, som åbner for offentligheden i morgen.

Begge konceptbiler er tænkt som selvkørende på niveau 4. Altså fuldstændigt selvkørende, men inden for et begrænset miljø. Det kunne være motorveje eller byer. Og begge byder de på interessante bud på, hvordan man løser designmæssige udfordringer på selvkørende biler.

Læs også: VW Golf bliver delvist selvkørende for 1.000 kroner

Rat trækker sig ind

Lad os starte med VW ID. Roomzz. Det er på to måder den mest interessante af de to: Den forventes at gå i produktion allerede i 2021, og så ligner det den med størst chance for at nå det danske marked.

Roomzz er en ordentlig basse af en SUV. Den er næsten fem meter lang og to meter bred, og i produktionsudgaven får den plads til syv personer. Den er eldrevet, har 306 hk og en rækkevidde på 450 km efter den nye og lidt mere realistiske WLTP-metode.

Og så er der de selvkørende features, som VW samler under betegnelsen IQ. Drive. Læg hånden på VW-logoet i midten af rattet i fem sekunder, og bilen skifter fra funktionen ‘ID. Drive’ til ‘ID. Pilot’.

Bemærk de to runde ringe i bagerste del af taget. Her popper lidar-sensorer op, når bilen skal være selvkørende. Foto: VW

Rat forsvinder

Fire lidar-sensorer popper op af taget, som sammen med radar, kameraer og ultralyd-sensorer gør bilen i stand til at se sine omgivelser. Rattet trækker sig ind i instrumentbordet, som også trækker sig længere tilbage fra passagerne, og bilen bliver selvkørende. På forskellige displays ved hver enkelt sæde kan passagerne også se, at bilen har overtaget kørslen.

Nu kan stolene drejes 25 grader ind mod hinanden. Hvis føreren aktiverer ID Pilot Relax-funktionen, kan sæderne også lægges ekstra langt tilbage. Når personen i førersædet får lyst til at overtage kørslen igen, eller hvis bilen bevæger sig mod et miljø, hvor den ikke kan køre selv, kører rattet ud af instrumentbordet igen. Når det er helt ude, bliver det tilpasset hjulenes retning, og først når der bliver lagt en hånd på rattet, bliver forbindelsen mellem ratstammen og forhjulene genetableret.

“På den måde kan der garanteres maksimal sikkerhed, når kontrollen bliver overført fra person til maskine og tilbage igen,” skriver VW i pressemeddelelsen.

Læs også: VW dropper rattet i ny model

Design med udfordringer

Netop overførslen af kontrollen er et tema, som flere iagttagere betragter som en af de store udfordringer ved delvist selvkørende biler. Om VW her løser problemet, er svært at vurdere, men det er da et bud.

En anden generel udfordring ved selvkørende biler er af mere æstetisk karakter. Det gælder integrationen af de lidar-sensorer, der skal hjælpe bilen med at se sine omgivelser. På selvkørende testbiler sidder de ofte i en uskøn kasse på taget. Ved at lade dem poppe op af taget som på VW Roomzz, eller ud af skærmene som Byton forestiller sig i konceptbilen K-Byte, bliver bilen væsenligt mere elegant at se på.

Udfordringen er, at sensorerne nemt kommer til at sidde lidt skævt, hvis de ikke er fastmonterede. Eksempelvis hvis noget skidt kommer i klemme, når sensorerne trækker sig ind, og mekanismen derved kommer til at køre lidt skævt. På den måde kommer bilen også til at “se” skævt.

Læs også: Første indtryk – Byton bliver et hit

VW’s ID. Pilot-system virker mere end en anelse futuristisk for noget, der skal gå på markedet allerede om to år. I sin pressemeddelelse skriver VW dog ikke noget om, at ID. Pilot-funktionen ikke bliver tilgængelig i produktionsbilen, når den kommer i 2021. Men lad os nu se.

Audi’s refugium til storbyen

Audi AI:Me. Foto: Audi

Audis selvkørende konceptbil på Shanghai-udstillingen hedder AI:Me. Her er der tale om en bybil på 4,30 meter med to komfortable forsæder og en bænk bagi. Bilen er indrettet ud fra en forestilling om, at der kun sjældent vil være mere end to passagerer i bilen.

Også AI:Me er tænkt som selvkørende på niveau 4. Her er det dog ikke så meget på motorvej, men mere i megabyer med intelligent styring af trafikken, at bilen kommer til at køre selv. AI:Me skal fungere som et stressfrit refugium, hvor kabinen ved hjælp af noice cancellation, ligesom i hørebøffer, kan gøres helt støjfri, imens bilen glider gennem de travle gader af sig selv.

Læs også: VW tester selvkørende biler på ny strækning i Hamborg

Audi vurderer, at bilen sjældent vil komme til at køre mere end 70 km/t. Derfor er en elmotor på 170 hk rigeligt, og batteriet på 62 kwh skulle sikre adskillige timers kørsel på en opladning.

Magnetisk midterkonsol

Ligesom i VW ID. Roomzz kører rattet ind i instrumentbordet, når bilen er selvkørende. Når pedalerne ikke skal bruges, kan føreren smække fødderne op på en skammel over pedalerne, og så er der alle de muligheder for opbevaring af ting og sager, som der ifølge Audi bliver behov for i en selvkørende biler.

Træpanelerne over instrumentbordet og mellem sæderne er endda magnetiske, så man frit kan placere tallerkenen og termokoppen.

Med projektorer rundt om bilen kan Audi AI:Me kommunikere med andre trafikanter. Illustration: Audi

I Audi AI:Me er der desuden arbejdet med, hvordan bilen skal kommunikere med de andre trafikanter i storbyen. For eksempel kan LED-forlygterne og projektorer i fronten vise fodgængere, at de trygt kan gå over vejen foran bilen. Hvis bilen spotter andre trafikanter med svag belysning, kan den også oplyse området omkring dem for at hjælpe dem sikkert videre.

I modsætning til VW nævner Audi i sin pressemeddelelse ikke noget om, hvornår konceptbilen AI:Me i givet fald kommer i produktion.

Læs også: Jaguar tester “øjne” på selvkørende biler

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response