close

Ny selvkørende bus præsenteret i Finland

Gacha-selvkørende-bus-bagfra
Foto: Justus Hirvi Bonzu & Muji

Med finsk teknik er den selvkørende bus Gacha bygget til vintervejr, og med japansk design er den kønnere end konkurrenterne.

En ny selvkørende bus har ramt markedet. Den eldrevne shuttle-bus hedder Gacha, og den blev præsenteret for offentligheden i Finland i sidste uge.

Med en rækkevidde på ca. 100 km på en opladning og plads til 10-16 personer ombord er Gacha en direkte konkurrent til shuttlebusser som Navya Arma, Local Motors’ ‘Olli’ og den franske Easymile EZ10.

Der er dog to afgørende forskelle mellem Gacha og de tre primære konkurrenter på det voksende marked for selvkørende busser. Gacha bygger på finsk teknologi. Og så ser den ud som om, at der rent faktisk er blevet arbejdet med designet.

Læs også: Udvikler: Selvkørende biler mangler menneskelig dømmekraft

Bygget til vinterføre

Lad os starte med det første. Den software, som styrer Gacha, er udviklet af finske Sensible 4. Firmaet har i flere år udviklet og testet autonom kørsel på en teststrækning i Lapland for at gøre teknologien moden til det finske vintervejr.

Udenhænder.dk har tidligere mødt Sensible 4’s stifter, Harri Santamala, i forbindelse med den danske Autodrive-konference i marts sidste år. Han forklarede, at der er lagt vægt på særligt to ting i udviklingen af Sensible 4’s software. For det første filtrerer den regn og sne fra de billeder, som bliver dannet af radar- og lidarsensorer på en selvkørende bil eller bus.

“Vi behøver som regel bare at kunne se 20 pct. af omgivelserne for at kunne køre,” sagde Harri Santamala. 

Foto: Justus Hirvi Bonzu & Muji

Dernæst skal køretøjet kunne identificere omgivelserne og sammenholde dem med et 3D-kort. Den del er ifølge Harri Santamala det sværeste. Han brugte en helt tilsneet vej i en skov som eksempel. Vejens hvide striber er væk. Man kan ikke se, hvor vejbanen går til, og hvor grøften begynder. Bilens fikspunkter vil så være træerne, men hvis de er dækkede af et tykt lag sne, vil de se markant anderledes ud, end da 3D-kortet blev lavet. Netop kortlægningen, som foregår med lidar, er ifølge finnen rygraden i Sensible 4’s software.

“Vi har udviklet en robust og effektiv 3D-kortlægningsmetode, som gør os i stand til at lave kort på baggrund af buske og træer, og som endda kan tolerere, at de ændrer form,” sagde Harri Santamala.

Læs også: Sådan fungerer Waymo’s nye kørselstjeneste

Japansk design

Da Udenhænder.dk mødte Harri Santamala, var han på jagt efter samarbejdspartnere. Sådan en fandt han senere i japanske Muji, der har designet den selvkørende bus ‘Gacha’.

Muji producerer i forvejen meget forskellige produkter, der har det til fælles, at de skal “gøre livet behageligt”. Det gælder fx. en natlampe og sokker med en vinkel på 90 grader. Og altså nu også en selvkørende bus, som angiveligt er inspireret af en legetøjsbeholder. Ingen nævner noget om et Kinder-æg, men prøv at knive øjnene sammen og forestil dig bussen i gult…

Kabinens layout vil i øvrigt kunne tilpasses forskellige formål. Muji nævner selv, at bussen kan være oplagt i områder, der lider under affolkning, og hvor udbuddet af detailforretninger derfor er på retur. Som rullende apotek, bibliotek eller noget helt andet vil den ifølge Muji kunne gøre noget godt for dem, der stadig bor i tyndt befolkede områder.

Læs også: Autonomous Mobility opsøger ikke nye projekter i Danmark

Endnu er der kun fremstillet den ene prototype, og Sensible 4 vil endnu ikke sige noget om priser. I løbet af i år vil prototypen køre forskellige steder i Finland. Målet er at kommercialisere konceptet i 2020 og have en større flåde af busser kørende i 2021.

Foto: Justus Hirvi Bonzu & Muji
Tags : FinlandGachaselvkørende busSensible 4
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response