close

Byton beholder kæmpeskærm i produktionsbil

Byton-produktionsklar-kabine
Foto: Byton

CES: Flere detaljer, som ellers aldrig når længere end til prototyper, finder vej til den endelige version af det nye bilmærke Byton’s første bil.

Skærmen i rattet er blevet mindre, og en ny skærm imellem forsæderne er kommet til. Men den store skærm, der troner over instrumentbordet, overlever fra de første prototyper til den endelige bil.

Sådan lyder det fra Byton, der netop har afholdt en konference forud for åbningen af verdens største messe for forbrugerelektronik, CES i Las Vegas. Messen åbner senere denne uge og har udviklet sig til at være stedet, hvor udviklere af selvkørende transport viser deres nyeste grej for offentligheden.

Det gælder også Byton. Efter konferencen har det nye bilmærke offentliggjort et billede af den produktionsklare kabine. I forhold til den prototype, som Uden Hænder havde mulighed for at sidde i for et halvt år siden, er der sket enkelte ændringer. Men den mest radikale del af kabinen har overlevet.

Læs mere: Første indtryk af ny Tesla-dræber: Byton bliver et hit

Krympet en tomme

Der gælder naturligvis den enorme skærm, der løber hele vejen tværs over instrumentbordet. Den er krympet en enkelt tomme, så den nu er nede på 48″. Det er dog stadig nok til at få den ellers dominerende skærm i en Tesla til at se lidt klein ud.

Omvendt er skærmen i midten af rattet nu blevet mindre, så der er plads til airbag’en. Til gengæld er der kommet en skærm imellem de to forsæder. Ifølge Byton er det sket for at give forsædepassageren de samme muligheder for at betjene storskærmen, som føreren har.

Det er også værd at bemærke, at instrumentbordet nu visuelt er vinklet en anelse mod føreren. Det gælder også kameraboksen midt på instrumentbordet. Den bliver både brugt til at holde øje med føreren, når bilen er selvkørende, og til at filme håndtegn til betjening af storskærmen. Endelig er der kommet et par luftdyser og flere fysiske knapper, blandt andet til at vælge gear.

Læs også: “Om ti år behøver man ikke have sin egen bil i Danmark”

Forsæder drejer stadig

Som Uden Hænder tidligere har skrevet, udmærker Byton sig ved at være den første bil, der fra bunden er konstrueret til at være selvkørende. Derfor er der lagt vægt på, hvad bilens passagerer skal fordrive tiden med, imens bilen kører selv. En af tankerne er, at det bliver nemmere at snakke med de andre passagerer, hvis forsæderne kan drejes 12 grader ind mod hinanden. Også den detalje er kommet med videre fra prototypen.

Byton fastholder sin ambition om at sætte de første produktionsbiler på gaden i løbet af i år.

“Vi har gjort store fremskridt i opførelsen af vores fabrik i Nanjing samt testkørsler af prototyper,” siger Daniel Kirchert, der er bestyrelsesformand og medstifter af Byton, i en pressemeddelelse.

I pressemeddelelsen opfordrer Byton softwareudviklere til at byde ind med apps. Salg af apps til bilen forventes at blive en kilde til indtjening for den nytænkende bilproducent.

Læs også: TEST: Nissan Leaf med Propilot – så selvkørende er den

 

 

Tags : bilerBytonCES
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response