close

Waymo lancerer selvkørende taxa-tjeneste

Waymo-one-on-road
Foto: Waymo

Google’s søsterselskab Waymo er nu begyndt at tage penge for at køre amerikanere rundt i selvkørende biler. Navnet på den nye Uber-konkurrent er Waymo One.

Et års tid efter, at Google’s søsterselskab Waymo lod de første testbiler køre på offentlige gader helt uden fører bag rattet, lancerer selskabet nu en selvkørende taxa-tjeneste.

Tjenesten kan ses som en direkte konkurrent til Uber, bare i selvkørende biler. Navnet er Waymo One, og indtil videre er den forbeholdt “adskillige hundrede” af de 400 personer, der har været en del af Waymo’s early rider-program. Det vil sige personer, der gratis har benyttet de selvkørende testbiler mod at bidrage til at udvikle dem. Men som nu har givet sine kreditkortoplysninger til Waymo for at kunne bestille et lift i Waymo One’s nye app.

“Over tid håber vi på at gøre Waymo One tilgængelig for endnu flere borgere, når vi begynder at føje flere biler til og køre flere steder,” siger Waymo’s CEO John Krafcik i et blogindlæg.

Priserne for at bruge Waymo One er sammensat af faktorer som distance, tid og afstand. Ifølge flere medier ligger priserne dog meget tæt på priserne hos Uber og den amerikanske kørselstjeneste Lyft. Det vil sige omkring 7,5 dollar (ca. 50 kroner) for en tur på fem km og 15 minutter.

Læs også: England vil være Europas selvkørende leverandør

Ved hvad man får

Waymo er verdens førende udvikler af selvkørende transport. Med lanceringen af Waymo One har virksomheden, der startede som en afdeling under Google for ti år siden, nået en stor milepæl, fordi den nu efter ti års forberedelse og milliarder af investerede dollar begynder at give penge i kassen

Blandt analytikere er der store forventninger til, at den spæde start kommer til at udvikle sig til at generere en enorm indtjening.

Medlemmerne af Waymo’s early rider-program har skrevet under på, at de ikke lader sig interviewe om deres oplevelser. I forbindelse med lanceringen af Waymo One har The Verge dog fået lov til at interviewe en af de udvalgte, Diego Rivera.

“Så længe jeg synes, at prisen er sammenlignelig med andre kørselstjenster, vil jeg helt sikkert bruge det (Waymo One, red.),” siger han til The Verge.

I en app får brugere af Waymo One et overslag over prisen, før de booker en tur. Foto: Waymo

Både Reuters og The Verge har fået et par ture i de selvkørende biler. Der var en sikkerhedschauffør bag rattet på samtlige ture, som dog ikke rørte rattet på noget tidspunkt. Begge medier beretter om, at bilen kørte meget defensivt. Og at den særligt i venstresving ventede meget længere på fri bane, end mennesker ville have gjort.

I et interview med Reuters siger en anden early rider, at han sætter pris på den defensive kørestil.

“Hos andre kørselstjenester er det som at kaste terninger. Hos Waymo ved jeg, hvad jeg får. Hver gang,” siger han.

Læs også: Movia: Her er erfaringerne fra forsøget på Køge Sygehus

Til gene for trafikken

Der er dog andre, der er godt og grundigt trætte af de mange hvide Waymo-biler, der kører i flere sammenhængende forstæder til Phoenix, Arizona.

Mediet The Information har tidligere rapporteret om, hvordan de selvkørende biler skaber køer. For eksempel når de skal svinge til venstre ud på en travl vej uden lyskryds. Eller hvordan de nogle gange ender med at stoppe helt, når de skal flette sammen med almindelige biler på en trafikkeret motorvej.

Også George Master, der er Uber-chauffør, har det svært med Waymo’s biler.

“Jeg kan ikke holde dem ud. Jeg prøver at følge trafikken, men når de (Waymo’s biler, red.) kører langsommere end alle andre, skaber det stor fare for andre bilister,” siger han til Reuters.

Hos Waymo lyder sloganet, at virksomheden er i gang med at konstruere verdens mest rutinerede chauffør.

“Der er lang vej foran os, men vi tror på, at Waymo One vil gøre vejene et sikrere og nemmere sted for alle at færdes,” skriver Waymo-CEO John Krafcik.

Indtil videre opererer Waymo One i et område på omtrent 160 kvadratkilometer i Phoenix-forstæderne Chandler, Tempe, Mesa, og Gilbert. Uden Hænder hører gerne fra dig, hvis du er i området og har haft oplevelser med Waymo’s biler!

Læs også: TEST: Audi A7 55 TFSI – så selvkørende er den

Tags : waymo
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response