VIDEO: Blinde borgere er blandt de begejstrede, efter at det store engelske Autodrive-projekt havde 15 selvkørende pods i drift i Milton Keynes.
“For blinde giver de autonome pods en enorm følelse af frihed.”
Ordene kommer John Welsh. Sammen med sin førerhund har han brugt de 15 selvkørende pods, der har været i drift som et forsøg i den engelske by Milton Keynes. Forsøget var en del af projektet Autodrive, der startede i november 2015 med massiv støtte fra den engelske stat. Autodrive skulle køre i tre år, og er netop er slut.
Der er dog håb for borgerne i Milton Keynes, for byen satser massivt på autonom transport. Byen, er ligger ca. 80 km nord for London, er grundlagt i 1960’erne, og befolkningen er siden da kommet op på 280.000 indbyggere. Forventningen er, at befolkningen vil fortsætte med at vokse i løbet af de næste årtier. Det vil betyde to-tre gange så mange biler på byens veje, som der er i dag, og autonome køretøjer skal være en del af løsningen på problemet.
“Vi håber på at have pods oppe at køre snart,” siger Brian Matthews, chef for transportinnovation i Milton Keynes Council, i en pressemeddelelse i forbindelse med afrundingen af Autodrive.
Læs også: Land Rover vil bygge selvkørende offroader
Vil gerne udvide område
I den sidste del af det tre-årige Autodrive-projekt har de 15 autonome pod’s kørt udvalgte borgere til deres destinationer i byens centrum. Udgangspunktet har været den centrale banegård. Testpersonerne har kunnet bestille en pod i en app og bruge deres smartphone til at åbne pod’en, når den ankom.
Succes’en har været så stor, at Brian Matthews gerne ser flåden af pods operere i et større område.
“Vi kan sagtens se dem udvidet ud over bymidten, måske ind i nogle af vores fremtidige boligområder eller forretningskvarterer,” siger han.
De autonome, eldrevne pods er bygget af Aurrigo. De har plads til fire personer, rækkevidden er på omtrent 100 km på en opladning, og tophastigheden er 24 km/t. I Milton Keynes har hastigheden dog været væsentligt lavere i mange tilfælde. Under forsøget har der altid været en operatør til stede til at gribe ind i nødssituationer.
Læs også: Jaguar tester øjne på selvkørende biler
Kører som ny bilist
Der blev også testet selvkørende biler på offentlige veje som en del af Autodrive. Det er sket i samarbejde med Jaguar Land Rover, Ford og det indiske bilmærke Tata.
Også her har bystyret i Milton Keynes været med. For eksempel er der gjort forsøg med, hvordan selvkørende biler kan køre passagerer fra et opsamlingssted længere ude af byen og ind til banegården. På den måde kan det på sigt blive muligt at forbyde almindelige biler i byens centrum. Og bruge arealerne fra de 20.000 parkeringspladser på noget andet.
“Måske vil vi have biler til at sætte folk af i udkanten af byen og så tage en pod, gå eller cykle,” siger Brian Matthews til IEEE Spectrum.
Der er dog lidt vej endnu, før selvkørende biler kan begå sig i trafik, hvor der også er menneskelige chauffører på vejene. En af konklusionerne fra Autodrive er, at de selvkørende bilers mere defensive kørestil udgør et problem sammen med rutinerede mennesker bag rattet, der kører mere aggressivt.
Det gælder blandt andet i rundkørsler og ved sammenfletninger.
“Den forskning, vi gjorde inden for fremskrivninger og trafikmodeller antyder, at fordelene fra forbundne autonome køretøjer først vil blive realiseret, når vi rykker deres evner fra en ny bilist til en erfaren bilist,” siger Brian Matthews ifølge IEEE Spectrum.
Læs også: Movia: Her er erfaringerne fra forsøget på Køge Sygehus
Se levende billeder fra forsøget i Milton Keynes i videoen her: