I et nyt forsøgsprojekt vil Bosch og Mercedes sammen tilbyde en kørselstjeneste med selvkørende biler i San José, Californien.
I et nyt joint venture melder bilproducenter Mercedes og underleverandøren Bosch sig nu i feltet af selskaber, der er tæt på at lancere taxatjenester med selvkørende biler.
Tjenesten skal lanceres i andet halvår 2019. Det kommer til at ske i San José, der ligger i nærheden af San Francisco, hvor brugere vil kunne bestille en tur i en app i selvkørende versioner af Mercedes’ topmodel, S-klassen. Der kommer dog til at være en chauffør i bilerne for en sikkerheds skyld.
“Bosch og Daimler vil tilbyde tjenesten til en udvalg gruppe borgere i korridoren mellem centrum og det vestlige San José,” skriver de to selskaber i en fælles pressemeddelelse.
Læs også: Forsikrings-NGO finder fejl i alle semi-selvkørende biler
Skal samle kørselsapps
Et af formålene med den kommende taxatjeneste er at demonstrere, hvordan funktionerne i Daimlers forskellige datterselskaber inden for kørselstjenester kan kombineres. Daimler ejer i forvejen delebilstjenesten Car 2 Go, taxa-app’en Mytaxi og Moovel, der knytter de to førnævnte tjenester sammen med det offentlige transportnet.
“Med dette pilotprojekt vil vi skaffe værdifuld viden om at forbinde autonome køretøjer med brugerne af fremtidens mobilitet på den bedste måde,” siger Dr. Michael Hafner, direktør for Drive Technologies and Automated Driving hos Daimler AG, i pressemeddelelsen.
Også byen San José er en del af projektet. Forventningen er, at byens befolkning vil vokse med 40 pct. over de næste 20 år. Det kommer til at lægge pres på trafikken.
“Pilotprojektet er en mulighed for at undersøge, hvordan autonome køretøjer kan hjælpe os med at efterleve fremtidens behov for transport,” siger byens borgmester Sam Liccardo.
Halter efter Waymo
Forsøget er med til at understrege de selvkørende ambitioner hos Bosch og Daimler, der er Mercedes’ moderselskab. De to virksomheder har tidligere erklæret, at de sammen arbejder på at udvikle helt selvkørende biler (niveau 4 og 5). Dermed adskiller Mercedes sig fra et brand som fx VW, der er åbne for at købe sig til selvkørende udstyr hos underleverandører.
Læs også: VW snakker med Waymo om selvkørende system
Der er dog langt fra tale om, at Bosch og Mercedes er markedsledende. Waymo lancerede allerede sidste år en selvkørende taxatjeneste for en udvalgt gruppe borgere. Og selskabet, der startede som en afdeling af Google, har tidligere i år varslet med at gøre tjenesten offentligt tilgængelig inden udgangen af 2019.
Ifølge Bloomberg kommer det til at ske under et nyt brand i starten af december. App’en til Waymo’s nye tjeneste bliver dog ikke tilgængelig i app-store med det samme. Til en start vil de omtrent 400 testbrugere af Waymo’s nuværende tjeneste få fjernet deres mundkurv, så de kan snakke med pressen og lægge billeder på sociale medier.
Løbende vil flere kunder så få adgang til tjenesten, der kommer til at dække ca. 160 kvadratkilometer i og omkring Phoenix. Waymo afviser at kommentere over for Bloomberg.