VIDEO: Uden Hænder siger farvel til bilen, som vi har kendt og elsket den i 100 år. Det sker i en bil, der slet ikke er selvkørende – men som er velkørende!
Hvad har vi her?
488 er Ferraris centermotorbil. Spider betyder, at den har et foldetage i stål, så den også kan køres åbent. For inkarnerede Ferrari-fans er 488 begyndelsen på enden, fordi den i modsætning til sin forgænger – 458 – har en turboladet motor. Det kvæler lidt af den hysteriske motorlyd. Til gengæld får det den til at køre længere på literen på papiret.
Hvorfor tester Uden Hænder sådan én?
Indrømmet, den her bil er ikke selvkørende. Overhovedet. Der er hverken adaptiv fartpilot eller styreassistent, men den puster til nogle tanker, som sniger sig ind på mig, desto mere jeg beskæftiger mig med selvkørende biler. Her er en bil, som med sine 670 hk bruger i omegnen af fem-seks sekunder på at nå en hastighed, der koster kørekortet på danske veje. I videoen herunder jagter jeg bilens topfart på en tysk motorvej. Det er lige så vanvittigt, som det er berusende, og så er det endda lovligt.
Mit bud er dog, at det med tiden vil blive lige så socialt uacceptabelt at køre sin bil selv, som det i dag er at køre spritkørsel. Og at det ender med at blive forbudt.
Læs også: Regeringen vil teste levering med selvkørende robotter
Argh, trænger du ikke bare til en kiks og en slapper?
Måske. Jeg tror heller ikke, at et forbud mod at køre sin bil selv ligger lige rundt om hjørnet. Men jeg tror, at jeg kommer til at opleve det i min levetid. Vejdirektoratets prognoser viser, at der (med stor usikkerhed…) ikke vil være biler tilbage på vejene i 2065, som ikke er fuldstændigt selvkørende.
Jeg tror ikke, at Ferrari kommer til at lave biler uden et rat. Men jeg tror, at de kommer til at lave elbiler, hvor rattet kun kan bruges til noget, når bilen er på en racerbane.
Det lyder…. tamt?
Ja. Verdens veje vil blive et fattigere sted uden brølet fra en Ferrari og synet af en glad tosse bag rattet. Men nok også et mere trygt sted.
Stop dig selv! Hvordan var den ellers?
Uforglemmelig! Accelerationen er svær at beskrive med ord – den passerer 150 km/t, før man rigtigt når at fatte, hvad der sker. Dobbeltkoblingsgearkassen skifter lige så hurtigt som på en Playstation. Det mest passende ord for vejgrebet på en august-dag med +30 grader må være klæbrigt. Og selvom lyden måske ikke kan måle sig med forgængerens, var brølet nok til at give øjenvidner gåsehud på armene.
Set med kritiske briller er den på mange måder for effektiv på gadebrug. Bilen er så hurtig, at man nærmest ikke kan lade den strække ben uden at komme på den dyre side af 200 km/t, og med det surrealistisk gode vejgreb var jeg ikke i nærheden af bilens grænser. En racerbane ville egentlig været et sjovere sted at prøve den af.
Læs også TEST: Nu kan en Porsche Cayenne også være selvkørende
Tekniske data – Ferrari 488 Spider
Pris: Ca. 4.500.000 kroner (testbilen havde ekstraudstyr for ca. 2.000.000 kroner inkl. afgifter)
Længde/bredde/højde (cm): 457/195/121
Motor: 3,9 V8 benzin med dobbelt turbo
Ydelse: 670 HK og 760 Nm
Brændstoføkonomi: 8,7 km/l ved blandet kørsel (testforbrug: ca. 5 km/l)
0-100 km/t: 3,0 sekunder
0-200 km/t: 8,7 sekunder
Topfart: +325 km/t
Vægt (køreklar): 1525 kg
Selvkørende udstyr: Nope…