Blåt plys og store skærme skal være med til at skabe fremtidens “yndlingssted”, når bilerne begynder at køre selv. BMW’s nye konceptbil Vision iNext giver en forsmag på, hvad der venter i 2021
Der er blødt, blåt plys på sæderne. Der er en stor skærm centralt på instrumentbordet, som også bagsædepassagerne kan se. Og der er lagt op til samvær mellem forreste og bagerste række, når nakkestøtterne på BMW Vision iNext’s forsæder bliver klappet bagover, og sæderyggen vippet tilbage.
Kort sagt er der nye boller på suppen, når BMW – som hidtil har haft sportslige køreegenskaber som sit grundlæggende DNA – kigger ind i den automotive krystalkugle.
“Vi har designet den fuldelektriske BMW Vision iNext som et mobilt miljø, et nyt “yndlingssted”, hvor vi kan være os selv og slappe af under transporten, siger Klaus Fröhlich, bestyrelsesmedlem i BMW Group og ansvarlig for udvikling, i en pressemeddelelse.
BMW Vision iNext er en konceptbil, så forvent ikke at se det blå plys i produktion. Ifølge BMW giver konceptbilen dog en idé om, hvordan BMW iNext – altså samme navn, bare uden Vision – kommer til at se ud, når den rammer gaderne i 2021. Til den tid vil der blive tale om BMW’s teknologiske topmodel. En elbil med dimensioner som firehjulstrækkeren BMW X5, der kan køre selv. Hvis altså loven tillader det til den tid.
Læs også: Volvo vil kapre flykunder med selvkørende biler
Rendyrket køregælde – trods alt
For BMW’s mange køreglade fans er det givetvis begyndelsen på enden, når BMW’s bestyrelsesforma. Der er dog en vis trøst at hente for dem, der hellere vil køre selv. Vision iNext har to indstillinger for, hvordan den kan køres. Enten kan man vælge at køre selv i Boost-indstillingen, eller man kan lade bilen køre i den selvkørende Ease-indstilling.
“Boost” lader ifølge BMW den elektriske drivlinje levere en dynamisk køreoplevelse. Omvendt giver bilens interiør føreren og passagererne mange flere muligheder i “Ease”.
Ved aktivering af “Ease” bliver førerpladsen forandret. Rattet bliver trukket tilbage, og pedalerne forsvinder ned i gulvet for at skabe en mere åben pladsfornemmelse. Skærmene skifter fra kørerelateret indhold til “Exploration Mode”, som fx giver føreren og passagererne forslag til steder og begivenheder i nærheden.
Læs også TEST: BMW 520d laver grumme fejl som selvkørende
Genert hi-tech
Med Vision iNext præsenterer BMW også et nyt begreb for den måde, som fx underholdningsfunktioner er integreret i bilen på. BMW kalder det Shy Tech – sky teknologi. Pointen er, at de mange muligheder kun er synlige, når personerne i bilen vil bruge dem.
Når “Boost”-funktionen er aktiveret, kan man betjene den trykfølsomme skærm på instrumentbordet som sædvanligt. Men med “Ease”-funktionen får den store midterkonsol i stedet kontrolfunktionen, hvor trykfølsomme knapper kommer til syne i en perforeret træbelægning. Det samme gælder på bagsædet, hvor der er integrerede funktioner i stoffet. Så med en let berøring med fingerspidsen er det muligt at styre fx musikafspilningen, hvorefter knapperne forsvinder ud af syne igen.
Hele pointen med det her hokus pokus er at skabe en stemning af hygge, hvor mennesker er i centrum frem for en masse knapper. Måske er det slet ikke så dumt i en tid, hvor kampen om vores opmærksomhed fra alle mulige tjenester og apparater er større end nogensinde før.
Læs også: Jaguar tester øjne på selvkørende biler