close

Audis flyvende bil skal “køre” i Ingolstadt

Pop.Up_Next_1
Illustration: Italdesign

Den kørende drone fra samarbejdet mellem Audi og Airbus er kommet et skridt nærmere realitet. Det sker med planer om en lufttaxa-tjeneste i den tyske by Ingolstadt.

En af Audi’s visioner for fremtidens transport i byer er rykket et skridt tættere på nutiden. Konceptbilen Pop Up Next, der både er kørende bil og flyvende drone, er en del af grundlaget for et nyt EU-støttet projekt ved navn Urban Air Mobility. Projektet skal føre til en service med lufttaxa i Audi’s hjemby Ingolstadt.

“Vi glæder os over byen Ingolstadts engagement og støtter udviklingen af regionen som et testfelt for lufttransport,” sagde Audi’s midlertidige topchef Bram Schot, da en hensigtserklæring blev underskrevet i juni.

Pop Up Next er et barn af både Audi og flyproducenten Airbus. Den tekniske direktør i Airbus, Grazia Vittadini, skrev også under på hensigtserklæringen, og det samme gjorde tysklands transportminister Andreas Scheuer, minister for digitale anliggender Dorothee Bär, Ingolstadts borgmester Christian Lösel og andre repræsentanter for politik og erhvervsliv.

“Forbundne, elektriske og selvkørende biler vil gøre bytrafikken mere komfortabel og renere, og det vil spare plads. Det betyder bedre livskvalitet for folk i byerne. Det er her, at mobilitet i den tredje dimension kan yde et værdifuldt bidrag i fremtiden,” sagde Bram Schot ifølge en pressemeddelelse fra Audi.

Kan både flyve og køre

Som Uden Hænder tidligere har skrevet, blev Pop Up Next præsenteret på Genève Motor Show i marts 2018. Pop Up Next er et helt elektrisk, førerløst koncept til både horisontal og vertikal mobilitet. Transportmidlet består af en kabine med plads til to personer. Alt efter behov kan den enten kobles til en bund med fire hjul eller en top med fire propeller. Uanset om den kører eller flyver vil der være tale om autonom operation.

Læs mere: Når Audi flirter med Airbus

“Vi vil gerne bruge vores knowhow til at forbedre bylivet og sigte mod at udvikle nye mobilitetsbegreber til byer og folks forskellige behov med Urban Air Mobility-projektet”, sagde Bram Schot.

Urban Air Mobility-projektet er en del af et EU-initiativ i forbindelse med European Innovation Partnership (EIP) om Smart Cities and Communities (SCC). Manifestet beskriver den første fase af EU-initiativet, hvor andre europæiske byer som Hamburg og Genève deltager.

Også herhjemme bliver der gjort tanker om transport med førerløse droner. I Semler Gruppens selskab for autonom transport, Autonomous Mobility, har CEO Peter Sorgenfrei tidligere fortalt Uden Hænder om planer med droner fra 2020.

Læs mere: Autonomous Mobility-CEO forventer betalende kunder i 2019

Tags : airbusAudipop up next
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response