close

Ubers selvkørende bil opdagede fodgænger seks sekunder før dødsulykke

Uber-testbil-efter-sammenstød
Foto: NTSB

I en foreløbig rapport løfter den amerikanske myndighed NTSB sløret for, hvorfor Ubers selvkørende bil dræbte en fodgænger, selvom bilen havde seks sekunder til at undvige.

Den selvkørende bil fra Uber, som den 18. marts i år ramte og dræbte 49-årige Eline Herzberg i Phoenix-forstaden Tempe, havde hele seks sekunder til at undgå ulykken.

Det fremgår af en foreløbig rapport fra den amerikanske myndighed National Transportation Safety Board, som har efterforsket ulykken.

Rapporten rummer nye detaljer om, hvordan Ubers selvkørende system fungerer. Mest afgørende er det, at testkøreren i Ubers selvkørende bil havde muligheden for at vælge to måder at køre bilen på. En selvkørende funktion og en manuel.

I den selvkørende funktion var det udelukkende Ubers egen teknologi, der kørte bilen. Den bestod af radar- og lidar-sensorer foruden 10 kameraer. I den manuelle funktion var alt Ubers teknologi koblet fra. Til gengæld var de avancerede sikkerhedssystemer, der er standard i den Volvo XC90, som Uber brugte som testbil, aktiverede.

Her krydsede Elaine Herberg vejen en aften ved 22-tiden. Den grønne bil er Uber-bilens bane. Illustration: NTSB

Bil ville bremse

Bilen var i selvkørende modus op til sammenstødet med Elaine Herzberg. Hun kom gående over vejen, imens hun trækkede sin cykel. Hun havde mørkt tøj på, der var ingen reflekser på siden af hendes cykel, og hun gik over vejen uden for gadelygternes direkte lyskegler.

NTSB’s gennemgang af data viser, at Ubers radar- og lidar-sensorer alligevel opfangede fodgængeren seks sekunder inden, sammenstødet skete. På det tidspunkt kørte den selvkørende bil 69 km/t.

Læs også: København bliver legeplads for selvkørende busser

Uber-bilens computer var dog ikke fra starten klar over, at der var tale om en fodgænger. Først anså den Herzberg som et “ukendt objekt”. Dernæst som et køretøj, og så som en cyklist. Uber-bilen forsøgte at forudse, hvordan “cyklisten” ville fortsætte fremad, men computerens forudsigelser skiftede flere gange i løbet af de seks sekunder.

1,3 sekunder før sammenstødet slog Uber-bilens computer fast, at det var nødvendigt at foretage en nødopbremsning, hvis en kollision skulle gøres mindre voldsom. Det skete ikke, og her er forklaringen, direkte oversat fra NTSB’s rapport:

“Ifølge Uber er nødopbremsninger ikke aktiverede, imens køretøjet er under computerstyring, for at reducere muligheden for uregelmæssig kørsel. Der er tillid til, at køretøjets operatør (testkører, red.) griber ind og handler. Systemet er ikke konstrueret til at advare operatøren.”

Afstand til Elaine Herzberg 1,3 sekunder før ulykke. Illustration: NTSB

I hænderne på testkører

Så den 44-årige testkører, som sad bag rattet af Uber-bilen den aften, blev altså ikke advaret, selvom Ubers selvkørende system vidste, at det var nødvendigt at gribe ind. Og bilen kunne ikke lave en nødopbremsning af sig selv, fordi den var programmeret til at lade være, så den ikke ville komme til at lave nødopbremsninger i tide og utide.

Uden Hænder har tidligere vist optagelser af Ubers testkører op til ulykken. På optagelserne, som kommer fra et kamera inde i bilen, kan man se, hvordan testkøreren kigger ned i flere sekunder, imens bilen nærmer sig Elaine Herzberg. Ifølge bilens data reagerede testkøreren mindre end 1 sekund før sammenstødet ved at dreje på rattet. Mindre end 1 sekund efter sammenstødet, som skete med 63 km/t, trådte Ubers testkører på bremsepedalen.

Læs også: Test – så selvkørende er en ny Honda Civic

Der har været mange gisninger om, hvad testkøreren kiggede på, imens det ville have været smart at kigge på vejen. Her giver rapporten fra NTSB en form for klarhed:

“Operatøren er ansvarlig for at overvåge diagnosebeskeder, som kommer til syne på en skærm i bilens instrumentbord, og notere begivenheder, der er relevante at gennemgå senere,” skriver NTSB med Uber som kilde.

Påvirket af stoffer

NTSB og andre parter, der arbejder med efterforskningen, har også interviewet testkøreren i den selvkørende Uber-bil. Hun forklarer, at hun netop betjente Ubers skærm, og at både hendes personlige mobil og arbejdstelefonen lå et andet sted i bilen, indtil hun ringede 911 efter sammenstødet. Efterforskningen fortsætter nu for at slå fast, om testkørerens telefoner var i brug op til sammenstødet.

Et af de store spørgsmål har også været, hvorfor 49-årige Elaine Herzberg ikke selv reagerede på, at en bil nærmede sig. Vejret var klart, det var mørkt, og Uber-bilen var den eneste på vejen, så den har været svær at overse. Ifølge NTSB har undersøgelser af liget vist spor af både amfetamin og marihuana.

Deri ligger muligvis på, hvorfor Elaine Herzbergs ikke selv reagerede i tide. NTSB efterlyser dog stadig vidner, der kan fortælle mere om Elaine Herzbergs færden op til hendes død.

Læs også: Nu kan dansk selskab endelig køre med selvkørende busser – i Sverige

Tags : fodgængerUberulykke
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response