close

København bliver legeplads for selvkørende busser

Arma-profil-lukket
Foto: Autonomous Mobility

Københavns Nordhavn er udpeget som en af fire europæiske byer, der med massiv EU-støtte skal danne ramme for forsøg med autonom transport i de næste fire år. Autonomous Mobility stiller med selvkørende busser til den danske del af projektet.

Den københavnske bydel Nordhavn kommer til at lægge jord til forsøg med selvkørende busser i løbet af de næste fire år. 

Det sker som led i et projekt kaldet Avenue, som består af 16 partnere og primært er finansieret af EU-midler. Her er fire europæiske byer udpeget til at danne testgrund for autonom transport, og København kommer dermed i selskab med Lyon, Genéve og Luxembourg.

For Nordhavn betyder det, at selvkørende busser kommer til at forbinde bydelen med S-togsstationen Nordhavn og det eksisterende net af bybusser i København. Autonomous Mobility bliver operatør på selvkørende busser i projektet. Her er man dog endnu sparsom med detaljer om, hvor og hvor mange selvkørende busser, der kommer til at optræde i bybilledet i Nordhavn.

– Det kan jeg ikke fortælle endnu, siger projektleder Pernille Amstrup Lytzen (foto) til Uden Hænder.

Kommer til at præge udvikling

Foto: Autonomous Mobility

Hun henviser til, at en ansøgning til Vejdirektoratet stadig er under udarbejdelse. Flere detaljer om den konkrete drift må vente, til myndighederne har givet grønt lys. Pernille Amstrup Lytzen har dog store forventninger til, at Autonomous Mobility kommer til at lære meget af at være en del af Avenue-projektet. Hun forklarer, at der i projektet er afsat ressourcer til store brugeranalyser og udvikling af serviceydelser i dialog med brugerne.

– Det kommer vi også til at nyde godt af, siger hun.

Læs også: Medie: Fejl i selvkørende software førte til fatalt Uber-uheld

Der er dog andet i det for Autonomous Mobility end indsigt i, hvad de 40.000 mennesker, som kommer til at bo eller arbejde i Nordhavn, synes om at bruge selvkørende busser. Deltagelsen i Avenue-projektet kommer også til at give den Semler-ejede virksomhed indflydelse på, hvordan autonom transport i Europa kommer til at udvikle sig. For et af de overordnede mål med Avenue er at komme med anbefalinger til, hvordan autonom transport kan implementeres. Både praktisk og juridisk.

– På den måde får vi chancen for at præge udviklingen på tværs af Europa, siger Pernille Amstrup Lytzen.

Flere byer kan komme med

Det fremgår af Avenue’s website, at det samlede budget er på lige over 20 mio. euro svarende til ca. 150 mio. kroner. Heraf kommer 15,6 mio. euro (116,2 mio. kroner) fra EU. Blandt de andre partnere i Avenue er andre operatører, universiteter og iværksættervirksomheder. Projektet løber i fire år, og der er lagt op til, at andre europæiske byer kan blive omfattet, når der er samlet erfaringer fra de fire nuværende byer i projektet.

Pernille Amstrup Lytzen fortæller, at Autonomous Mobility har fået godkendt Cowi som den rådgivende ingeniørvirksomhed, der som assessor skal sige god for sikkerheden i projektet. Dermed er vejen banet for, at en ansøgning om tilladelse til forsøget i Nordhavn kan afleveres til Vejdirektoratet, når den er færdig.

Hun vil ikke komme med gisninger om, hvornår indbyggerne i Nordhavn kan hoppe på en selvkørende bus. Vejdirektoratet har dog endnu ikke givet tilladelse til noget forsøg med selvkørende transport i Danmark, selvom den første ansøgning blev afleveret i november 2017, så det bliver ikke lige med det samme.

Læs også: Første ansøgning om førerløst forsøg er afleveret – det sker der med den

Tags : autonomous mobilityavenuedanmarkkøbenhavnselvkørende bus
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response