close

Tesla sagsøgt efter anden dødsulykke på autopilot

screendump

De efterladte har nu sagsøgt Tesla efter en ulykke i slutningen af marts, hvor en Tesla Model X på autopilot kørte ind i en betonbarriere i USA. Det er den anden dødsulykke med en Tesla på autopilot.

Den 23. marts kørte 38-årige Walter Huang på highway 101 nær San Francisco i Californien. Han kørte i en Tesla Model X, som han havde foræret sig selv, efter han var startet som ingeniør hos Apple i november 2017.

I løbet af ruten deler motorvejen sig i to. I delingen er der en betonbarriere, og foran betonen er der en flere meter lang stålkonstruktion til at tage kraften af et sammenstød, hvis en bil skulle ramme. Meget af stålkonstruktionen var dog væk den dag, fordi den endnu ikke var blevet erstattet efter et tidligere uheld. Walter Huang ramte barrieren i sin Tesla X, og han døde af sine kvæstelser på et hospital kort tid senere.

Det er anden gang, at en Tesla på autopilot ender i en dødsulykke. Tidligere i år bragede en Tesla Model S på autopilot desuden op i en brandbil, der holdt stille på motorvejen, hvor føreren dog slap med livet i behold. Ulykken har været med til at skabe debat om sikkerheden i autopilot-funktionen, og umiddelbart efter ulykken den 23. marts var det store spørgsmål da også, om Walter Huang havde aktiveret autopilot-funktionen, som gør en Tesla delvist selvkørende, da ulykken skete.

Læs også: Uber-testbil kræver første dødsoffer

Havde brokket sig over autopilot

Ifølge Tesla var bilen mere smadret, end fabrikken nogensinde før har oplevet en af deres biler, sansynligvis fordi den stålkonstruktion, som skulle tage noget af skraldet, manglede.Tesla Model X. Foto: Tesla

Bilen brød også i brand efter sammenstødet, og det tog derfor noget tid at skaffe adgang til bilens data. Det lykkedes dog, og Tesla har nu oplyst, at bilen kørte på autopilot, da den ramte barrieren. Ifølge Tesla havde Walter Huang dog ikke hænderne på rattet i seks sekunder op til ulykken, og han havde tidligere på turen fået flere advarsler om at flytte hænderne tilbage på rattet.

Walter Huangs enke Sevonne Huang fortæller til mediet ABC7, at hendes afdøde mand ofte klagede over, at Teslaens autopilot havde en indbygget fejl. En fejl, der gjorde, at autopiloten ofte var på vej til at køre ind i betonbarrieren lige netop der, hvor Walter Huangs sidste køretur endte.

Læs også: TEST – Tesla Model S 100D er et selvkørende udviklingsprojekt

Den oplysning har Tesla taget til sig i en kommentar til ABC7, hvor Tesla starter med at beklage familiens tab, men derefter skriver:

“Ifølge familien var Hr. Huang udemærket opmærksom på, at autopilot ikke var perfekt, og han fortalte dem, at den ikke var pålidelig på det specifikke sted, og alligevel aktiverede han autopilot på det sted. Sammenstødet skete på en klar dag med flere hundrede fods sigtbarhed forud, hvilket betyder, at denne ulykke udelukkende kunne finde sted, hvis Hr. Huang ikke havde sin opmærksomhed på vejen, selvom bilen gav flere advarsler om at have det.” 

Også andre ejere oplever fejl

Familien har nu valgt at sagsøge Tesla.

“Det ser desværre ud til, at Tesla har valgt at skyde skylden på offeret her,” siger familiens advokat Mark Fong til ABC7 og fortsætter:

“Den (bilen, red.) førte ham ud af den vejbane, han kørte i, så undlod den at bremse, og så kørte den ham ind i den her massive betonbarriere. Vi mener, at det her aldrig var sket, hvis autopilot aldrig var blevet tændt.”

Siden ulykken har flere Tesla-ejere optaget videoer af, hvordan deres biler på autopilot har en tendens til at søge mod netop den barriere, som kostede Walter Huang livet. Her er en af dem.

Offer har tidligere fået skylden

Den første af Teslas autopilot-ulykker med dødelig udgang skete i Florida i maj 2016. Her kørte Joshua Brown 119 km/t på en firesporet vej med autopilot aktiveret. Han endte sine dage under en lastbil, som var ved at krydse vejen.

Hverken bil eller fører gjorde noget for at bremse på trods af, at uheldet skete på en klar dag, og Tesla erkendte efterfølgende, at bilens kameraer havde været ude af stand til at skelne lastbilens hvide anhænger fra himmelen. Den amerikanske vejmyndighed NTSB (National Traffic Safety Board), som også efterforsker episoden den 23. marts i år, gik ind i sagen og gav både føreren og autopiloten skylden for ulykken.

Læs også: EZ-Go er Renaults nye delebil til byen

Føreren, fordi han havde haft for stor tillid til autopiloten. Og autopiloten, fordi den var konstrueret sådan, at den tillod Joshua Brown at være udeltagende i kørslen i længere tid.

Joshua Browns Tesla S. Foto: NTSB/Flickr

Muligt at snyde autopiloten

I en enkelt tidligere dødsulykke i en Tesla er det ikke 100 pct. sikkert, at autopilot var aktiveret. Ulykke skete i Kina den 20. januar 2016, da en Tesla kørte op bag i en fejemaskine i ydersporet på en motorvej. Ifølge Tesla har bilens ejer, faderen til den afdøde 23-årige fører af bilen, ikke villet samarbejde om at hente data ud af bilens datalog for at hente detaljer om optakten til ulykken.

Siden ulykken i Florida i 2016 er Teslas autopilot blevet opdateret, så den kræver input på rattet med kortere intervaller. Uden Hænder testede en Tesla Model S med et tilsvarende autopilot-system i oktober 2017, og dengang krævede bilen et nøk på rattet med et minuts mellemrum. Nogle ejere melder dog om, at det er muligt at omgå kravet ved at placere noget tungt i rattet. For eksempel en hestesko eller en tegnebog.

Læs også: TEST – Ny Leaf er Nissans første skridt mod selvkørende biler

Uden Hænders test afslørede i øvrigt, at Teslaens autopilot særligt over bakketoppe havde en tendens til at slingre ud over midten af vejen. Fejlen kan dog være udbedret med yderligere softwareopdateringer siden da.

Tags : autopilotTeslaulykke
Johannes Hartkopf-Mikkelsen

The author Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Køreglad journalist med en fortid på Børsen, Søfart og ShippingWatch. Driver nu Uden Hænder og anden freelancevirksomhed fra hjemmekontoret i et bofællesskab nær Kolding, hvor også en kone og to døtre har adresse.

Leave a Response