Er tiden kommet til flere selvkørende biler på vejene?
Det spørgsmål giver for tiden grobund for debat i USA, hvor et lovforslag til fordel for førerløse biler har mødt muren i form af en amerikansk senator. Samtidig viser en undersøgelse fra Deloitte, at forbrugere over hele verden er ved at ændre syn på, om de der selvkørende biler nu også er sikre. Her kommer ugens vigtigste selvkørende nyheder:
Ex-chef for trafiksikkerhed i USA: Det går for hurtigt med autonome biler
Den amerikanske lovgivning for selvkørende biler er ”meget utilstrækkelig.” Det mener Joan Claybrook, der er tidligere direktør for USA’s NHTSA – National Highway Traffic Safety Adminstration. Hun gav sin mening til kende i tirsdags i forbindelse med Detroit Autoshow.
“Dette burde være en gradvis gennemførelse, ikke denne forhastede hype om disse køretøjer,” sagde hun ifølge Automotive News.
I efteråret besluttede USA’s Repræsentanternes Hus enstemmigt at lade bilproducenterne sælge 80.000 selvkørende biler om året og give NHTSA beføjelser til at lade producenter afvige fra en række gældende sikkerhedsstandarder. Tilladelserne vil gøre forbrugerne til forsøgskaniner for teknologien, sagde Joan Claybrook, og den opfattelse deler hun med flere politikere i Senatet:
Californisk senator: Vi kan ikke bare dumpe førerløse biler på motorvejen
I Californien blokerer senatoren Dianne Feinstein i øjeblikket for et lovforslag, som både demokrater og republikanere i Repræsentanternes Hus ellers har sagt god for.
Som beskrevet i afsnittet lige herover vil lovforslaget give bilproducenter lov til at afvige fra flere gældende sikkerhedsstandarder og sælge selvkørende biler i tusindevis.
“Det forekommer mig, at man skal have en periode, hvor disse biler sættes på vejene, men ikke nødvendigvis med 65 til 75 miles i timen på stærkt trafikerede motorveje i Californien,” siger hun til Recode og fortsætter:
“Det er min opfattelse, og jeg er en chauffør, og jeg ved, at jeg ikke ville føle mig sikker.”
Det er interessant, at modstanden mod lovforslaget kommer fra lige netop Californien, der er hjemstat for både Google/Waymo, Tesla og Uber, som alle tester selvkørende biler på gaderne i staten.
Vi tør op over for selvkørende biler – men tøver stadig
Forbrugerne er begyndt at skrue ned for deres skepsis over for selvkørende biler. Det viser en ny rapport fra Deloitte, som har stukket en finger i jorden på de største markeder.
De mest skeptiske forbrugere er japanerne. Her mener 57 pct., at helt selvkørende biler ikke vil være sikre, hvorimod samme opfattelse kun bliver delt af 22 pct. af mexicanerne – det mindst skeptiske folkefærd i undersøgelsen. Danmark er ikke med – nærmeste land i undersøgelsen er Tyskland, hvor 45 pct. af forbrugerne mener, at helt selvkørende biler ikke vil være sikre.
I samtlige af undersøgelsens 15 lande er forbrugerne dog blevet meget mindre skeptiske, end de var, da Deloitte stillede samme spørgsmål for et år siden. Dengang tvivlede 79 pct. af japanerne, 58 pct. af mexicanerne og 72 pct. af tyskerne på, at det var sikkert at sætte sig i en selvkørende bil.
I USA, hvor spørgsmålet om flere selvkørende biler på vejene bliver debatteret lystigt for tiden, er 47 pct. af forbrugerne stadig skeptiske, mod 74 pct. i 2017.
Den fulde rapport, som også stiller skarpt på bilfabrikanternes forretningsmodel, kan hentes her kvit og frit.
Lyft og Aptiv tilbyder selvkørende lift i Las Vegas
Der skulle være gode muligheder for at praje en selvkørende vogn i Las Vegas, også efter den store forbrugerelektronikmesse CES er lukket for denne gang.
Under messen tilbød Uber-konkurrenten Lyft sammen med Aptiv, der har udviklet selvkørende teknologi, gæsterne shuttle-transport til 20 forskellige destinationer i casino-byen. Transporten skete i ombyggede BMW 5-serier, der kørte selv 99 pct. af tiden. Bilerne havde heldigvis en menneskelig chauffør bag rattet hele tiden til at tage sig af den sidste pct., og det er denne ordning, der nu kommer til at fortsætte (Tech Crunch).
Hyundai vil bruge 130 mia. kroner på el og selvkørende
Over de næste fem år vil Hyundai ansætte 45.000 nye medarbejdere og investere lige over 130 mia. kroner. Det annoncerede det sydkoreanske finansministerium onsdag. Investeringen skal primært bruges til at udvikle elbiler og selvkørende biler, men også til kunstig intelligens, batterier og brint.
Analytikere udtrykker stor skepsis over for, om Hyundai-koncernen, der også inkluderer Kia, kan ansætte så mange nye hoveder på fem år. I forvejen havde Hyundai Motor Co. 68.194 ansatte ved udgangen af september 2017, imens Kia havde 34.752 ansatte på samme tidspunkt (Reuters).
Ny rapport: GM fører kapløbet
Konsulentbureauet Navigant Research har rangordnet deltagerne i kapløbet om lave selvkørende biler og nået frem til, at GM ligger lunest i svinget. De forskellige producenter og aktører er blandt andet blevet vurderet på deres visioner, strategier for lancering, partnerskaber og teknologi.
Her er top 10 ifølge Navigant:
- GM
- Waymo
- Daimler-Bosch
- Ford
- Volkswagen Group
- BMW-Intel-FCA
- Aptiv
- Renault-Nissan Alliance
- Volvo-Autoliv-Ericsson-Zenuity
- PSA
Tesla og Uber, der ellers sagtens kan følge med, når det kommer til at stjæle mediernes opmærksomhed, fandt ikke vej til top 10.
Ugens griner
Hvad skal vi lave, når bilerne kører selv? På Jalopnik forestiller de sig blandt andet, at man kan give den fuld skrue, når man nu alligevel sidder og trummer i rattet til det der labre nummer i radioen!