Et nyt bilmærke og nye partnerskaber mellem bilproducenter og it-producenter har snuppet opmærksomhed i en uge, der har været præget af nyheder fra Las Vegas.
I takt med at bilerne bliver stadigt mere spækkede med elektronik, fylder de firehjulede mere og mere på den enorme messe for forbrugerelektronik CES i Las Vegas.
Sådan er det også i år. Nogle af de største nyheder på den selvkørende front var det nye bilmærke Byton, hvor selvkørende egenskaber er en naturlig del af mærkets DNA. Og så Toyotas planer om at bygge helt førerløse køretøjer i samarbejde med bl.a. Uber og en kinesiske konkurrent Didi.
Aurora går til Nvidia…
Den forholdsvist nystartede leverandør af selvkørende teknologi Aurora, der i sidste uge annoncerede VW-koncernen og Hyundai som kunder, har nu bekendt kulør, når det kommer til leverandøren af computerkraft. Processorerne vil blive leveret af Nvidia, der i forvejen bliver anset for at være markedsledende på området.
Nvidia arbejder sammen med 320 selskaber, og har haft stor succes med at lave grafikkort til computere (Techcrunch)
…Og det gør VW også
Foruden samarbejdet med Aurora kommer VW også til at arbejde direkte sammen med Nvidia om ny generation af intelligente biler.
Som den første i rækken skal I.D. Buzz se dagens lys i 2020. Den eldrevne bil, der er en moderne fortolkning af det ikoniske Rugbrød, kommer med en co-pilot, der muliggør funktioner som ansigtsgenkendelse til at låse bilen op, diverse funktioner i bilen betjent ved gestikulation, en voice control, der forstår naturligt sprog, og et system, der registrerer førerens manglende opmærksomhed på kørslen.
I.D. Buzz er medlem af VW’s nye I.D. familie, der bliver startskuddet på en modeloffensiv af en ny generation af elbiler, der fra 2020 og frem gradvist vil introducere fuldautomatiseret og førerløs kørsel. Indtil 2025 er det planen at introducere 20 nye elbiler og blive ledende indenfor e-mobility (VW).
Selvkørende niveau 2+ på vej
Intel – dem med computerprocessorerne – pønser ifølge Tech Crunch på et system, de kalder for selvkørende på niveau 2+. Det vil sige funktioner, som kan tage over i køkørsel og hjælpe til i situationer, hvor en undvigemanøvre er påkrævet. Det er der som sådan ikke noget banebrydende i, fx er Mercedes-Benz allerede nået langt på den front i samarbejde med Bosch, men måske bliver de – efter nutidens standard – avancerede niveau 2-funktioner også at finde i billigere biler end en Mercedes S-klasse med Intels system.
Intel købte sidste år det israelske selskab Mobileye, der tidligere har leveret kameraer og andre selvkørende komponenter til bl.a. Tesla. Intel betalte hele 15 mia. dollars for selskabet, og planen er at sælge selvkørende systemer til bilfabrikanterne. Intel har efter eget udsagn aftaler om levere niveau 2+ og niveau 3-systemer til 11 bilfabrikanter.
Uber vol.1
Den japanske telegigant Softbank er nu nået til enighed med Uber om en kapitalindsprøjtning, der gør Softbank til kørselstjenestens største aktionær. Man kan drage (mindst) to-tre interessante konklusioner af aftalen:
- Værdien af Uber er nu markant lavere end sidste gang, Uber hentede ny kapital. Dengang var værdien næsten 70 mia. dollars, men Softbank køber nu 15 pct. af aktierne ud fra en antagelse om, at Uber ’blot’ er 48 mia. dollars værd.
- Ubers grundlægger, Travis Kalanick, mister indflydelse. Han trak sig fra direktør-posten sidste år efter en masse ballade, men stadig er storaktionær. Nu bliver hans aktieandel dog udvasket med Softbanks investering.
- Softbank får to nye pladser i bestyrelsen, og ifølge Recode leder Uber efter to medlemmer mere. Det vil bringe antallet af bestyrelsesmedlemmer op på 17, hvilket måske ikke ligefrem vil gøre det nemmere at styre selskabet, eftersom der i forvejen er en del strid på Ubers kommandobro.
Uber vol. 2
Jeg havde overset en interessant Uber-relateret nyhed i sidste uge. Den kinesiske Uber-konkurrente Didi, som sjovt nok også har Softbank som storaktionær, har købt det brazilianske taxa-selskab 99 Taxis. Det er interessant, fordi de brasilianske storbyer Rio de Janeiro og Sao Paolo er de blandt de metropoler, hvor Uber har mest travlt.
For lige at slå en ekstra krølle på den historie, så ejer Uber 17,5 pct. af Didi. Dem fik Uber i bytte for sin kinesiske forretning, som så overgik til Didi, efter at de to kørselstjenester havde bekriget hinanden. Så hvad sker der lige for, at de nu skal til at bekrige hinanden i Sydamerika? Time will show… (Bloomberg)