Et nyt bilmærke har set dagens lys: Byton, grundlagt af udbrydere fra den etablerede bilindustri, vil bygge selvkørende biler fra bunden med masser af underholdning til passagererne.
“Vores første Byton vil blive den mest avancerede bil på markedet i 2019. Og den gode nyhed er, at prisen bliver overkommelig.”
Ordene kommer fra Carsten Breitfelt, der i løbet af sine 20 år hos BMW stod i spidsen for det tyske prestigemærkes i-biler, som udgør BMW’s elbilsprogram. På den store elektronikmesse CES, der bliver afholdt i Las Vegas i disse dage, har han nu præsenteret den første model fra det helt nye bilmærke Byton.
Sammen med et hold, der blandt andet kommer fra ledende stillinger hos Tesla, Google og Apple, er han dermed et levende eksempel på en tendens, der kommer til at præge bilindustrien i de kommende år: Imens de store, hæderkronede bilfabrikanter kæmper med at overbevise aktionærerne om, at der skal satses på udvikling frem for udbetaling af udbytte, hvis det skal være muligt at vinde kampen i et marked af selvkørende, elektriske biler, ser nye spillere deres snit til at snuppe markedsandele.
Byrons første bil er designet i München, den bliver udviklet i USA og Kina, og den vil blive produceret i Kina på en nyopført fabrik. The Verge beretter, at bilen er 85 pct. færdigudviklet, og under det stramme ydre, der leder tankerne i retning af Range Rovers seneste model Velar, gemmer der sig et orgie af hightech.
Det starter i dørstolperne, hvor kameraer med ansigtsgenkendelse identificerer bilens ejermand og låser dørene op. Derfra er der fokus på, hvad bilens passagerer skal fordrive tiden med, når bilen kører selv. Føreren kan betjene bilen fra en stor touchskærm i rattet, og instrumentbordet er fyldt ud af en sammenhængende skærm, der måler hele 49″ i bredden og 10″ i højden.
Forsæderne kan drejes 12 grader ind mod midten af bilen, så ryglænene svinger ud mod bilens sider og giver bagsædepassagererne bedre mulighed for at følge med i det, der bliver vist på skærmen. Et arsenal af modems og anden dataopkobling skulle sørge for, at båndbredden i kabinen kan ramme 1000 mbit, og her er alskens muligheder for at tilpasse informationsstrømmen og sågar holde styr på blodtryk, iltindtag og pulsen, hvis det skulle have interesse.
Funktionerne kan både betjenes ved brug af stemmen og med håndtegn, som kameraer på instrumentbordet opfanger. Desuden vil Alexa, Amazons digitale assistent, blive integreret i bilen.
Byron vil sende bilen på det kinesiske marked i 2019, og videre til USA og Europa i 2020. Fra starten bliver den selvkørende på niveau 3, hvor føreren hele tiden skal være klar til at overtage kørslen. I 2021 skal niveau 4 være teknisk muligt, og på alle Bytons modeller vil det være muligt at opgradere både software og hardware i form af fx sensorer, så bilen kan tilpasses de muligheder for autonom kørsel, som fremtiden måtte bringe.
Og priserne? De kommer til at starte i 45.000 dollar for basismodellen med 272 hk og en teoretisk rækkevidde på 400 km. Det svarer til 280.000 kroner, men så kommer moms og registreringsafgift oveni. Dermed bliver den en anelse dyrere end Teslas Model 3, som starter i 35.000 dollars, men også er en mindre bil med kortere rækkevidde. Byton bil, der endnu blot går under navnet SUV, måler 485 cm i længden, 190 cm i bredden og 165 cm i højden. Det placerer den størrelsesmæssigt i samme kategori som en BMW X5.
Topmodellen får 476 hk og en teoretisk rækkevidde på 520 km.
Byton har planer om at lancere en sedan og en MPV på samme platform, men først har Byton til gode at bevise, at de kan bygge biler på samlebånd. Spørg bare Tesla, om det er en udfordring… (hint: Det er det!)
The Verge bringer ti minutters video fra Bytons pressevent her.