Særligt ét selskab skiller sig ud i det globale kapløb om at konstruere teknologi til selvkørende biler – og det er hverken Google eller en af de etablerede bilfabrikanter.
At dømme efter en opgørelse over, hvem der har flest patenter på løsninger til selvkørende biler, kommer underleverandører kommer til at spille en stadigt større rolle i fremtidens bilproduktion.
Selvom Google som en udfordrer til den etablerede industri har arbejdet med udviklingen af selvkørende biler i otte år, må den amerikanske it-gigant se sig overgået med flere længder af bilfabrikanter og gammelkendte underleverandører. Det er det tyske Institut der deutschen Wirtschaft (institut for tysk økonomi) i Köln nået frem til, efter at det har kigget grundigt på, hvem der er indehaver af de 5839 patenter på teknologi til selvkørende biler, som blev opnået i perioden januar 2010 til juli 2017.
Det er værd at tilføje, at de mange patenter ikke udelukkende gælder teknologi til brug engang i fremtiden, når selvkørende biler bliver hvermandseje. Optællingen af patenter indeholder også teknologi, som allerede i dag er udbredt i biler i form af forskellige assistentsystemer, som er med til at gøre bilerne delvist autonome. Det kunne for eksempel være en radar som den på billedet herover.
Af de ti virksomheder, som tegner sig for flest selvkørende patenter, er ikke mindre end seks fra Tyskland. Det gælder de to underleverandører Bosch (958 patenter) og Continental (439), foruden bilfabrikanterne Audi (516), BMW (370), Volkswagen (343) og Daimler/Mercedes-Benz (339). I alt tegner tyske virksomheder sig for 52 pct. af de verdensomspændende registrerede patenter til autonom kørsel.
Underskoven af udfordrere til den etablerede industri af bilfabrikanter og underleverandører sidder blot på syv pct. af de globale patenter, og heraf tegner Google sig for langt de fleste med en andel på 5,8 pct. Institut der deutschen Wirtschaft Köln understreger dog, at der kan være mange ansøgninger om patenter fra mindre virksomheder, som endnu ikke er godkendte.
Statista har været så flinke at dele denne grafik, som illustrerer fordelingen af patenter: