Flere gange i løbet af Uden Hænders test af BMW 520d’s evner som selvkørende var bilens styreassistent ved at køre bilen af banen. Her er BMW’s forklaring på, hvordan det kan ske.
Her i de selvkørende bilers spæde ungdom er der utroligt stor forskel på, hvor meget og hvor godt bilerne formår at køre selv. Ingen fabrikanter lover, at bilerne rent faktisk kan køre selv, men nogle lover, at bilen kan “assistere” med at styre.
Læs også: Test: BMW 520d laver grumme fejl som selvkørende
Sådan en styreassistent kan man blandt andet købe til den nye BMW 5-serie, og Uden Hænder har testet, hvor godt 5-seriens styreassistent rent faktisk fungerer på danske veje. Desværre bød en uge bag rattet på flere ubehagelige overraskelser, hvor styreassistent nærmere virkede imod hensigten, end den assisterede – simpelthen fordi, at den styrede bilen ind i et forkert spor på motorvejen eller over i de modkørendes vejbane i byen og på landevejen.
Der sker en løbende udvikling af de forskellige assistentsystemer, hvilket skal lede til 100 pct. automatiseret kørsel. Mette Lolholm, kommunikationschef, BMW Group Denmark
Med undtagelse af en Tesla har jeg ikke oplevet noget lignende i andre biler med styreassistenter eller aktive vognbaneassistenter, som jeg har testet. Derfor bad jeg BMW-importøren om en forklaring på, hvordan det kan ske. De bad mig så beskrive episoderne, hvorefter deres tekniske supporter Søren Jakobsen har bidraget med et par forklaringer på mail.
Bliver forvirret over bakketoppen
Den første ubehagelige overraskelse kom, da jeg kørte ad den gamle landevej fra Fredericia til Kolding. Hvis du ved selvsyn vil se, hvad jeg snakker om, så spol hen til 1:50 i den video, du kan finde nederst i Uden Hænders test af bilen.
Der er mange små bakketoppe på vejen, og i tre tilfælde oplevede jeg, at BMW’en trak mod venstre på toppen af en bakketop. I et tilfælde greb jeg hurtigt ind, fordi der kom modkørende, i de to andre tilfælde fortsatte bilen ud over fuldt optrukne midterlinjer, inden jeg greb ind. Vejret var tørt og overskyet, vejens afmærkning bliver ikke bedre.
“Hvis for eksempel kameraet et øjeblik kun kan fotografere de yderste striber på sådan en landevej, vil bilen søge mod midten af, hvad den registrerer som en vejbane,” skriver Søren Jakobsen.
Søgte mod lastbil på motorvej
Næste ubehagelige oplevelse var på motorvej E45 med formiddagssolen direkte imod mig og den adaptive fartpilot på de tilladte 130 km/t. Jeg indhenter en forankørende i ydersporet, der lægger an til at overhale en lastbil i indersporet, og den adaptive fartpilot sænker hastigheden til ca. 110 km/t. Jeg kan se i instrumenthuset, at ‘min’ bil ikke kan se de hvide striber, men rat-symbolet i instrumenthuset lyser grønt, og jeg kan stadig mærke en aktiv assistance i rattet. Den forankørende trækker ind relativt hurtigt efter, at den er kommet forbi lastbilen, og i samme øjeblik begynder BMW’en også at trække til højre. På det tidspunkt befinder jeg mig stadig ud for lastbilen, og griber selvfølgelig ind med det samme.
BMW’en har en kraftig radar i forenden, som kan se biler foran. Men den har også en radar i hvert hjørne til at registrere biler ved siden af, så jeg undrer mig over, hvordan den kan overse en lastbil?
“Det er et spørgsmål om, at bilen ikke har registreret de vejbanestriber, som den benytter for at udregne, hvad den skal. Derfor ved bilen ikke, at der skiftes bane, og følger så efter den bil, som den har registreret foran. Et grønt rat i instrumentet uden grønne striber i siden viser kun, at systemet er aktiveret, og bilen vil i stedet følge en forankørende, hvis en sådan er synlig. Sidekollisionsadvarslen kræver også, at der er registreret striber,” skriver Søren Jakobsen.
Over optrukne linjer i byen
Sidste ubehagelige overraskelse kom, da jeg kørte på en relativt bred to-sporet vej i Kolding i overskyet vejr. BMW’en kan ikke se striberne, men følger bilen foran, så styreassistenten er aktiv. Bilen foran tager farten af og blinker til venstre for at komme ind ad en indkørsel til en parkeringsplads, ca. 75 meter inden et lyskryds. Jeg skal ligeud og blinker ikke. Den forankørende drejer til venstre uden at holde stille forinden, og BMW’en begynder at trække til venstre, som om den vil følge efter. Jeg drejer kraftigt på rattet, da bilen rammer midterstriberne.
Her henviser Søren Jakobsen til eksemplet fra motorvejen. Altså, når BMW’en ikke kan se de hvide striber, følger den bilen foran og er ikke klar over, at den eventuelt skifter bane.
Læs også: Test: Tesla Model S – det selvkørende udviklingsprojekt
Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvad BMW har tænkt sig at gøre ved problemet, og om det evt. kan rettes med en softwareopdatering, så de ejere, der allerede har betalt 54.686 kroner for en udstyrspakke med BMW’s Steering Assist, også kan få glæde af forbedringerne.
Der er dog langt fra et lille billand som Danmark og ned til de personer i Tyskland, der rent faktisk har indflydelse til at rette op på fejlene, men jeg stillede alligevel spørgsmålet til BMW-importørens kommunikationschef Mette Lolholm.
“Som beskrevet flere steder i bilens systemer og instruktionsbogen, så taler vi her om assistentsystemer, som ikke kan overtage betjeningen af bilen. Der vil være mange situationer, hvor føreren er nødt til at korrigere eller afbryde de handlinger, som systemerne har regnet sig frem til. Der er ikke tale om automatiseret kørsel, men netop assistentsystemer, som kan hjælpe føreren i forskellige situationer,” skriver hun i et skriftligt svar og fortsætter:
”Der sker en løbende udvikling af de forskellige assistentsystemer, hvilket skal lede til 100 pct. automatiseret kørsel, som BMW officielt har meldt ud, at man lancerer i 2021.”