Små førerløse kapsler i Dubai, tvivl om Teslaers evner som selvkørende og forlig i en langvarig strid mellem to giganter inden for selvkørende teknologi. Her er overblikket over ugens selvkørende nyheder.
Dubai tester førerløse kapsler
I Dubai er man nu begyndt at teste de førerløse kapsler på billedet herover. Kapslerne kan kobles til og fra hinanden i farten, og de er lavet til at fragte op til ti passagerer over kortere strækninger i særlige spor på vejene med en gennemsnitsfart på 20 km/t.
Det er Dubais myndighed for veje og transport, RTA, der står for forsøget. Dubai har store ambitioner inden for autonom transport, og der er en målsætning om, at 25 pct. af rejserne i den arabiske millionby skal foregå med autonom transport inden 2030.
Hver enkelt kapsel, på engelsk kaldet autonomous pod, måler 287 cm i længden, 224 cm i bredden og 282 cm i højden. Den vejer omkring 1500 kg, og et fuldt opladt batteri rækker til tre timers drift. Det tager 15-20 sekunder at koble kapslerne sammen i farten, imens frakobling kan klares på fem sekunder.
RTA skriver, at kapslerne kører på en forudprogrammeret rute, og at de navigerer ved hjælp af 3D-kameraer og almindelige kameraer. Hvis kameraerne fejler, kan en operatør overtage driften (RTA).
Analytiker sår tvivl om Teslas selvkørende formåen
Som vi fortalte i vores test af en Tesla Model S sidste år, kan man i dag købe en udstyrspakke til sin Tesla, som med tiden skal gøre bilen helt selvkørende. Nu sår en analytiker hos Navigant Research dog tvivl om, hvorvidt det nogensinde kommer til at ske.
»Tesla er kommet med mange løfter om selvkørende biler, men i realiteten er softwaren ikke i stand til at gøre bilen selvkørende,« siger Navigant-analytiker Sam Abuelsamid til TU.
Sam Abuelsamid peger på, at der ikke er redundans i Teslaernes it-system, sensorer og strømforsyning. Redundans er en sikkerhedsforanstaltning, som kort sagt betyder, at hvis én komponent fejler, er en anden komponent i stand til at tage over.
“Andre producenter udstyrer deres selvkørende biler med to computere, som krydstjekker med hinanden, og som kan overtage hinandens opgaver,” siger Sam Abuelsamid til TU.
Som Uden Hænder også var inde på i forrige uges selvkørende nyheder, holder Teslas grundlægger Elon Musk stædigt fast i, at sensortypen lidar ikke er nødvendig for at gøre bilerne selvkørende. Også fraværet af lidar har ifølge Sam Abuelsamid betydning for, hvorvidt dagens Teslaer besidder redundans, da lidar er med til at supplere de informationer, som en selvkørende bil får fra kamera og radar.
Læs også: Så selvkørende er en Tesla Model S på danske veje
Byton laver aftale med VW’s leverandør af selvkørende teknologi
Det nye bilmærke Byton, som præsenterede prototypen til sin første bil for en månedstid siden, har nu indgået en aftale med Aurora om at levere teknologi til at gøre sine biler selvkørende på niveau 4 og 5. Det skriver flere medier.
Aurora har i forvejen aftaler om at levere selvkørende teknologi til VW og Hyundai.
Læs også: Pas på, Tesla! For her kommer Byton
Waymo bliver aktionær i Uber efter forlig
Efter en langvarig strid har Uber nu indgået forlig med Waymo i en sag, hvor Waymo har beskyldt Uber for at have stjålet forretningshemmeligheder.
Forliget indebærer blandt andet, at Uber skal samarbejde med Waymo for at få klarhed for, at Ubers lidar- og softwareteknologi udelukkende er resultatet af Ubers eget arbejde. Derudover betyder den økonomiske del af forliget, at Uber betaler sådan cirka 244 mio. dollars (ca. 1,5 mia. kroner) i erstatning, som bliver udbetalt i Uber-aktier (Techcrunch).
Uber-CEO: Vi kan lave overskud, hvis vi vil!
Vi bliver ved Uber lidt endnu. For som temaeksperten Morten Springborg fra investeringsforeningen C Worldwide var inde på i et interview med Uden Hænder i januar, har den omstridte kørselstjeneste gradvist øget underskuddet de seneste år. I 2017 endte resultatet på bundlinjen i et underskud på 4,5 mia. dollars ud af en omsætning på 7,5 mia. dollars.
På en konference beværtet af Goldman Sachs i onsdags sagde Ubers CEO Dara Khosrowshahi imidlertid, at der ikke er anledning til bekymring af den grund.
“Vi kan dreje på knapperne og gøre denne forretning rentabel, men du ville ofre vækst og ofre innovation,” sagde han ifølge Techcrunch.
Læs også: Investeringsekspert: Her er mulighederne i fremtidens bilindustri